Czy stare legitymacje stracą ważność? Czy trzeba się będzie znów orzekać? Mamy odpowiedź resortu pracy
Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace nad szczegółowym rozporządzeniem regulującym wygląd nowej legitymacji osoby z niepełnosprawnością – poinformowało nas Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Resort weźmie przy tym pod uwagę propozycję naszego portalu, powstałą dzięki sygnałom od Czytelników. Dowiedzieliśmy się też, czy stracą ważność stare legitymacje.
Od 1 sierpnia 2017 roku będą obowiązywały nowe legitymacje osoby z niepełnosprawnością. Będą one wystawiane na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Okres ich ważności nie będzie mógł być dłuższy niż 5 lat w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność oraz 10 lat w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności dla osób, które nie ukończyły 60. roku życia.
- Przy opracowaniu wzoru blankietów legitymacji wzięte zostaną pod uwagę postulaty zgłaszane przez różne środowiska osób niepełnosprawnych, w tym również dotyczące określenia rodzaju dokumentu w języku innym niż polski oraz jego formy i wzoru, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb wynikających z charakteru dysfunkcji osób niepełnosprawnych – informuje nas biuro prasowe resortu pracy.
Wasz odzew na nasz apel, by przy okazji zmian zasad wydawania legitymacji osoby z niepełnosprawnością zmienić także wygląd dokumentu, był bardzo duży. W efekcie otrzymaliśmy zapewnienie od Mirosława Przewoźnika, dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, że propozycja naszego portalu, dotycząca wyglądu blankietu nowej legitymacji, zostanie wzięta pod uwagę.
Co z orzeczeniami i starymi legitymacjami?
Pozostaje jeszcze kwestia starych legitymacji – czy stracą one ważność?
- Ustawa z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, regulująca zasady przyznawania i wydawania legitymacji osoby niepełnosprawnej, nie określa kwestii ważności dotychczas wydawanych legitymacji, a zatem można przyjąć, iż nie tracą one swojej ważności – informuje nas przedstawiciel ministerstwa.
Nie będzie także konieczne ponowne orzekanie się.
- Przedmiotowa ustawa nie przewiduje zarówno wymiany dokumentów, jak też konieczności ponownego orzekania się celem uzyskania legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności według nowych wzorów – dodaje przedstawiciel resortu pracy.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz