Zniżka w autobusie. Kto ma prawo sprawdzać dokument?
„Byłam świadkiem przykrego zajścia w autobusie realizującym przewozy lokalne – pisze do nas Czytelniczka. – Kierowca przy sprzedaży biletu zażądał od osoby kupującej dokumentu, potwierdzającego prawo do zniżki. Pani była zbulwersowana, że kierowca zażądał dokumentu. Proszę o wyjaśnienie, czy kierowca, który sprzedaje w autobusie bilety nie jest uprawniony do kontrolowania uprawnienia do zniżki?”. Odpowiadamy.
Zasady przewozu podróżnych regulują przepisy m.in. ustawy Prawo przewozowe oraz ustawy o transporcie drogowym. W oparciu o te akty prawne, poszczególni przewoźnicy mogą wydawać regulaminy określające warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy. W myśl przepisów, przewoźnik wykonujący regularne przewozy osób jest zobowiązany do respektowania uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów, określonych w odrębnych przepisach.
W regulaminach określone są m.in. warunki kontroli biletów. W zależności od przewoźnika, do kontroli biletów oraz dokumentów uprawniających do zniżek może być uprawniony np. kierowca lub obsługa autobusu. W autobusach, w których sprzedaży biletów dokonuje kierowca, zwykle ma on też uprawnienia do kontrolowania uprawnień do zniżek.
Nie znamy regulaminu, obowiązującego u przewoźnika, o którym mowa, możemy jednak przypuszczać, że kierowca miał prawo żądać od pasażerki dokumentów uprawniających do zakupu biletów ze zniżką, więc zachowanie pasażerki nie było właściwe.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz