Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nowy telefon wciąż się psuje. Czy mogę go zwrócić?

19.11.2016
Autor: Julita Kuczkowska, konsultacja: UOKiK, fot. eric gross/Freeimages.com
Dziewczyna z telefonem w rękach, w tle zachód słońca

„Telefon kupiony na Allegro zepsuł się dwa razy w ciągu sześciu miesięcy – pisze Czytelniczka. – Czy mam prawo oddać towar i otrzymać zwrot kosztu zakupu?”. Jak się okazuje, wszystko zależy od tego, czego dotyczy wada telefonu.

- Możesz odstąpić od umowy w ramach rękojmi, jeśli wada jest istotna – powiedział Konrad Trześniak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Co to znaczy, że wada jest istotna?

Jak poinformował Konrad Trześniak, istotność wady należy analizować z uwzględnieniem jej przeznaczenia (np. samochód nie jeździ) i celu, z myślą o którym konsument nabył towar (np. niezgodna z zamówieniem sukienka ślubna dostarczona tuż przed ceremonią). Charakter istotności bada się w zależności od ustalonego stanu faktycznego.

Przykład: w nowej lodówce nie działa żarówka, ale to nie oznacza, że nie spełnia swojej podstawowej roli, ponieważ dalej chłodzi i mrozi. Czyli jeżeli wada telefonu powoduje, że nie można korzystać z jego podstawowych funkcji (np. dzwonić lub ekran nie działa), to należy reklamować produkt w ramach rękojmi.

- Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z Twoim żądaniem reklamacyjnym, może pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie, ale musi się to odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem, np. łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru, charakter wady – istotna czy nieistotna oraz to, czy towar był wcześniej reklamowany – podpowiedział przedstawiciel UOKiK.

Przy reklamacji w ramach rękojmi koszty wysyłki w obie strony powinien ponieść sprzedawca.

Co z gwarancją?

Możesz także skorzystać z gwarancji produktu, której zasady są ściśle określone przez producenta towaru. Felerny towar należy odesłać do gwaranta, czyli bezpośrednio do producenta (lub do sprzedawcy towaru, jeśli taką możliwość przewiduje treść gwarancji). Należy pamiętać, że wadliwy produkt odsyła się na koszt gwaranta.

Warto wiedzieć, że jeśli w gwarancji nie podano, ile czasu ona obowiązuje, to towar jest objęty ochroną przez dwa lata. W przypadku, kiedy dochodzi do naprawy wady istotnej lub wymiany towaru na nowy, to okres gwarancji „zeruje się” i biegnie od nowa.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas