Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Po remoncie łazienki brodzik przecieka. PCPR dał pieniądze. Co teraz?

19.10.2016
Autor: Julita Kuczkowska, konsultacja: UOKiK, fot. Piotr Stanisławski
Widok do łazienki przez otwarte drzwi

„Przeprowadziłam remont łazienki, który częściowo – chodzi o dostosowanie – był dofinansowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – pisze Czytelniczka. – Niestety, brodzik okazał się wadliwy, wyszło na nim pęknięcie. Czy mam prawo go zareklamować? I kto wtedy poniesie dodatkowe koszty remontu, bo przecież trzeba skuć płytki, aby go wymienić? Co z środkami, które dał PCPR?”. Odpowiadamy.

Można wybrać dwie drogi reklamacji: skorzystać z gwarancji, której udziela producent, lub z prawa do rękojmi.

- Reklamując towar na podstawie rękojmi, możesz nawet odstąpić od umowy, jeśli wada jest istotna – stwierdził Konrad Trześniak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Czyli wtedy, gdy brodzik nie spełnia swojej podstawowej roli, na przykład wada uniemożliwia korzystanie z prysznica.

Sprawdź wykaz

Obowiązek przyjęcia reklamacji z rękojmi ciąży na sprzedawcy, u którego zakupiliśmy produkt. Przed zgłoszeniem wady warto sprawdzić, czy towar ten nie znajduje się na liście Krajowego Wykazu Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych, prowadzonego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

- Jeśli wyrób budowalny jest w tym wykazie, to znacznie ułatwia dochodzenie naszych praw – podpowiedział Konrad Trześniak.

W przypadku prawa do rękojmi koszty demontażu i ponownej instalacji brodzika powinien pokryć sprzedawca.

Co z gwarancją?

Jeśli chodzi o skorzystanie z gwarancji, to udziela jej nam przedsiębiorca na konkretny produkt. Warto pamiętać, że gwarancja to prawa, które określa gwarant (producent, sprzedawca). Zasady, na jakich będzie się odbywać likwidacja usterki, są więc ściśle określone przez ich treść.

W sytuacji, kiedy kupiło się brodzik u jednego przedsiębiorcy, a montażu dokonał inny fachowiec, to należy wziąć pod uwagę, że przedmiot mógł zostać uszkodzony podczas montażu. W takim wypadku należy złożyć reklamację do fachowca, który wykonywał usługę instalacji.

Co ze środkami z PCPR?

Jeżeli remont, a dokładniej dostosowanie łazienki, było dofinansowane ze środków PCPR, to należy skontaktować się z Powiatowym Centrum i powiadomić o zaistniałej sytuacji. Jeśli uda się naprawić wadę, to żadna ze stron (ani Ty, ani PCPR) nie poniesie dodatkowych kosztów. W przypadku zwrotu towaru, a co za tym idzie pieniędzy, istnieje możliwość sfinansowania usługi u innego wykonawcy. Warto jednak pamiętać, by nie podejmować żadnych decyzji samodzielnie, tylko ustalać je z PCPR.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas