Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Buty się rozklejają. Naprawa? 4 tygodnie. Co robić?

20.10.2016
Autor: Julita Kuczkowska, konsultacja: UOKiK, fot. rossana henriques/Freeimages.com
Czarne damskie buty

„Drogie buty po dwóch miesiącach się rozklejają – pisze zrozpaczona Czytelniczka. – Sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu, proponuje naprawę, która ma trwać aż do czterech tygodni. Buty kosztowały mnie pół wypłaty, kupiłam porządne u znanego producenta, by mieć na kilka sezonów zimowych. Co mogę zrobić w takiej sytuacji?”. Odpowiadamy.

Jak powiadomił Konrad Trześniak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeśli w umowie gwarancyjnej jest zawarta informacja o tym, że naprawa może trwać do czterech tygodni, to nie można niestety żądać naprawy w krótszym terminie.

Warto wiedzieć, że okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru, w związku ze złożoną reklamacją. Jeśli więc np. naprawa butów będzie trwała trzy tygodnie, to o ten czas zostanie wydłużony termin gwarancji.

Może jednak 14 dni?

Należy więc zajrzeć do dokumentu gwarancyjnego, który powinno się dostać podczas zakupu towaru. Są tam określone zasady, na jakich odbywa się reklamacja.

- Jeżeli okaże się, że nie określono czasu naprawy, to gwarant powinien uczynić to niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta – poinformował Konrad Trześniak.

Warto wiedzieć, że brak karty gwarancyjnej lub oświadczenia gwarancyjnego nie pozbawia prawa do skorzystania z gwarancji.

Ratunkiem rękojmia

Warto pamiętać, że oprócz gwarancji przysługuje prawo do reklamacji na podstawie rękojmi. Taką reklamację należy złożyć bezpośrednio do sprzedawcy, u którego dokonało się zakupu. Podczas tego typu reklamacji należy dokładnie opisać wadę produktu, która jest niezgodna z umową. Prawo do rękojmi przysługuje w wypadku, kiedy towar był wadliwy już w momencie zakupu. Również wtedy, kiedy wada mogła ujawnić się po jakimś czasie. Czyli wada w tym przypadku polegała na wykonaniu obuwia z niewłaściwego materiału. Buty, które miały służyć do chodzenia i pełnienia roli estetycznej, nie spełniają tych celów, gdyż się rozklejają.

Jeśli nie jest się pewnym dochodzenia swoich praw, można skorzystać z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas