MPK-Łódź wprowadziło ułatwienia dla osób niesłyszących
Łódzki przewoźnik wprowadził ułatwienia dla osób niesłyszących i słabosłyszących, które mają ułatwić im korzystanie z komunikacji miejskiej. W języku migowym dostępne są teraz informacje na stronie internetowej, a w Punkcie Obsługi Klienta działa system wspomagania słuchu.
O wdrożeniu nowych rozwiązań ułatwiających komunikację osobom głuchym i słabosłyszącym poinformowano podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w siedzibie MPK-Łódź. Przewoźnik wprowadził je we współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych oraz Spółdzielnią Socjalną FADO.
Dwa udogodnienia
Jak powiedział rzecznik prasowy MPK-Łódź Sebastian Grochala, dzięki zmianom wskazanym przez ekspertów, osoby, które mają problemy ze słuchem mogą w przystępny dla nich sposób zapoznać się z ofertą, taryfą i przepisami przewoźnika za pomocą internetu oraz zostać lepiej obsłużone na miejscu.
- Z myślą o tych pasażerach wdrożyliśmy dwa rozwiązania: pierwsze z nich znajduje się w naszym Punkcie Obsługi Klienta - jest nim pętla indukcyjna, czyli system wspomagania słuchu. Przenośne urządzenie umożliwia osobie z aparatem słuchu odbiór nieskazitelnie czystego i wyraźnego dźwięku– poinformował.
Drugie udogodnienie dotyczy dostępności informacji dzięki przetłumaczeniu na język migowy przepisów taryfowych oraz tzw. mini poradnika MPK-Łódź, w którym zebrano odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pasażerów pytania. Przetłumaczone zostały również materiały z najważniejszymi informacji związanymi z kontrolą biletów. Wszystkie są dostępne na stronie internetowej mpk.lodz.pl oraz na kanale przewoźnika na YouTube.
Grochala dodał, że rozwiązania przygotowano z myślą o około dwóch tysiącach mieszkańcach Łodzi z niepełnosprawnością słuchu, a także osobach przyjezdnych.
Przyjazne miasto
Jak przyznała wiceprezes Oddziału Łódzkiego Polskiego Związku Głuchych Regina Smoczyńska wprowadzone zmiany są dużym ułatwieniem. Tłumaczyła, że dla części niesłyszących tekst w języku polski jest bardzo trudny do odczytania, a język migowy znacznie ułatwia i przyspiesza zrozumienie.
- Dzięki takim rozwiązaniom wyrównujemy szanse osób niesłyszących. W MPK była potrzeba ich zastosowania, ponieważ do tej pory zgłaszały się do nas osoby, którym trudno było coś załatwić. Wynikało to głównie z problemów w komunikacji – wyjaśniła.
Piotr Kowalski ze Spółdzielni Socjalnej FADO zwrócił uwagę, że w pętle indukcyjne wspomagające aparaty słuchowe powinny być wyposażone wszystkie miejsca, w których odbywa się bezpośredni kontakt z klientem. W Łodzi są one dostępne m.in. w Muzeum Kinematografii, kinie Kinematograf, Głównym Punkcie Informacyjnym Funduszy Europejskich oraz na dworcu Łódź-Fabryczna.
- Cieszymy się, że MPK-Łódź jest otwarte na takie inicjatywy. Jeśli osoby korzystające z usług Polskiego Związku Głuchych mogą same zapoznać się w domu z informacjami, spada ilość interwencji pomocy z naszej strony. Zależy nam na tym, żeby samodzielność głuchych wzrastała. Im więcej będzie miejsc, w których sami mogą załatwić swoje sprawy, tym lepiej – podkreślił.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz