Zwrot wózka inwalidzkiego do sprzedawcy
Czy mogę zwrócić zakupiony przez internet wg specyfikacji producenta wózek inwalidzki, który nie spełnia parametrów oferty przedstawionej na stronie internetowej producenta, np. wagi wózka, stabilności?
Szanowna Pani,
zgodnie z art. 27 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Art. 28. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
-
dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
- obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
- polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy;
- dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Art. 29.
- Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27.
- Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Art. 30.
- Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy.
- Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
-
Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
- przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do ustawy;
- przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
- Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego w sposób, o którym mowa w ust. 3.
Niezależnie od tego, należy wskazać, że kwestia praw konsumenckich związanych ze zwykłą sprzedażą została uregulowana w Kodeksie cywilnym – art. 556 – 5764. Zgodnie z powołanymi przepisami, jeżeli rzecz ma wady, w tym nie odpowiada opisowi, można składać reklamacje. Warto skorzystać z pomocy Rzecznika Konsumentów, który powinien być powołany również w Pani powiecie. Warto wspomnieć, iż zgodnie z art. 634 Kodeksu Postępowania Cywilnego, w sprawach o ochronę konsumentów powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego stadium.
Z poważaniem,
Grzegorz Jaroszczyk, prawnik