Elektroniczne zwolnienia lekarskie – ułatwienia dla pacjentów
Od początku 2016 r. pacjent może otrzymać od lekarza zwolnienie wystawione na papierowym formularzu (ZUS ZLA) albo w formie elektronicznej (e-ZLA). Od 1 lipca 2018 r. lekarze będą wystawiali tylko zwolnienia elektroniczne.
Pacjent – pracownik
Pracownicy, którym lekarz wystawi e-ZLA, a ich pracodawca ma profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) oraz jest płatnikiem zasiłków, nie muszą nic robić, aby otrzymać świadczenie, np. zasiłek chorobowy. E-ZLA trafi automatycznie na profil PUE płatnika (pracodawcy).
Jeśli pracodawca nie jest płatnikiem zasiłków, trzeba złożyć wniosek o zasiłek do ZUS. Jako wniosek jest jednak traktowane zaświadczenie pracodawcy wystawione na druku ZUS Z-3 i przekazane do ZUS albo nawet wydruk e-ZLA. Pracownik może też złożyć wniosek przez PUE ZUS, jeśli ma profil (patrz: ramka Jak założyć profil na PUE ZUS).
Pacjent – przedsiębiorca
Jeśli lekarz wystawi e-ZLA osobie, która prowadzi działalność gospodarczą (i podlega ubezpieczeniu chorobowemu), to nie musi ona dostarczać tego zwolnienia do ZUS.
E-ZLA trafi tam automatycznie, zaraz po wystawieniu przez lekarza. Przedsiębiorca musi jednak złożyć w ZUS wniosek o zasiłek.
Gdy pracodawca nie ma profilu na PUE
Jeśli lekarz wystawi pracownikowi e-ZLA, a jego pracodawca nie ma profilu na PUE ZUS, to lekarz musi wydrukować to zwolnienie i wręczyć pacjentowi. Ten musi je z kolei doręczyć pracodawcy. O tym, czy pracodawca ma profil płatnika na PUE, pracownik wie od niego (pracodawca musi go o tym poinformować). Wie o tym również lekarz, bo podpowiada mu to system – wyświetla komunikat.
Ważne! Pacjent może zawsze poprosić lekarza o wydrukowanie e-ZLA, nawet jeśli jego pracodawca ma profil na PUE.
Mniej obowiązków dla pacjentów
Gdy pacjent jest zwolniony z dostarczenia e-ZLA pracodawcy albo do ZUS, nie musi się martwić, jak podczas choroby to zorganizować. Nie dotyczą go też ewentualne obniżenia zasiłku chorobowego czy opiekuńczego z powodu przekroczenia 7-dniowego terminu na dostarczenie zwolnienia.
Ważne! Informacja o wystawieniu e-ZLA jest dostępna na profilu PUE ubezpieczonego.
Gdy brak dostępu do internetu
Może się zdarzyć, że wystawienie e-ZLA nie będzie możliwe m.in. w razie braku połączenia internetowego w czasie wizyty domowej. W takich sytuacjach lekarz może skorzystać z formularzy zaświadczeń lekarskich wydrukowanych wcześniej z systemu. Wystawione w tym trybie zwolnienie pacjent musi przekazać pracodawcy w terminie 7 dni, nawet jeśli ma on profil płatnika składek na PUE ZUS.
Opis alternatywny powyższej grafiki pt. Wystawianie e-ZLA i wydawanie druków. Lekarz wystawia e-ZLA, od ikonki lekarza prowadzą cztery drogi do następujących napisów:
- przekazanie e-ZLA do systemu ZUS,
- przekazanie wiadomości o wystawieniu e-ZLA wraz z samym zwolnieniem na profil PUE płatnika (pracodawcy),
- przekazanie wiadomości o wystawieniu e-ZLA na profil PUE ubezpieczonego,
- przekazanie wydruku e-ZLA pacjentowi, jeśli jego pracodawca nie ma profilu na PUE – do tej opcji dołączono kolejny napis: doręczenie przez pracownika wydruku e-ZLA pracodawcy.
Jak założyć profil na PUE ZUS
KROK 1 – wejdź na www.zus.pl i załóż profil na PUE.
PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS) to zestaw nowoczesnych usług dla wszystkich ubezpieczonych. Dzięki PUE można np. sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wyliczyć prognozowaną emeryturę, a także otrzymywać informację o wystawionych e-ZLA.
Założenie profilu na PUE wymaga jedynie prostej rejestracji. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl – tam uzyska się login i wybierze hasło.
KROK 2 – potwierdź tożsamość i korzystaj z PUE.
Ze względu na bezpieczeństwo danych osobowych trzeba potwierdzić swoją tożsamość.
Można to zrobić:
- osobiście w jednostce ZUS – wystarczy jedna krótka wizyta z dokumentem potwierdzającym tożsamość, np. dowodem osobistym, albo
- elektronicznie – jeśli ktoś ma podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany lub profil zaufany ePUAP – elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej) – podczas rejestracji na www.zus.pl.
Profil zaufany ePUAP jest bezpłatny. Aby go uzyskać, wystarczy założyć konto na stronie epuap.gov.pl, złożyć wniosek o profil zaufany i potwierdzić tożsamość, np. w jednostce ZUS albo w urzędzie miasta lub gminy.
Podpis kwalifikowany wydają uprawnione centra certyfikacji. Jest to usługa płatna. Jej koszt zależy m.in. od okresu ważności, na jaki zostaje wydany certyfikat. Każde z centrów prowadzi własną politykę cenową i ma różną ofertę handlową.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz