Warszawska droga do dostępności
Z roku na rok coraz więcej budynków i przestrzeni w Warszawie staje się dostępnych dla wszystkich użytkowników. Jak jednak osoby z ograniczoną sprawnością poruszania się mogą się do nich dostać, skoro chodniki to tor przeszkód? M.st. Warszawa od lat stara się likwidować bariery na chodnikach, przejściach dla pieszych i przystankach. Jakie są tego efekty?
- Urząd m.st. Warszawy od czterech lat realizuje projekt usuwania barier architektonicznych z warszawskich ulic – tłumaczy Karolina Gałecka, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – Nie są to wielkie inwestycje, np. przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych to stosunkowo nieduży wydatek, ale w niczym nie umniejsza to ich znaczenia. Obniżony krawężnik i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwiają poruszanie się osobom niepełnosprawnym, starszym czy rodzicom z wózkami. To są prace dodatkowe, wykonywane za dedykowane tylko do tego projektu pieniądze. Nowe inwestycje i remonty są przygotowywane z myślą o wszystkich użytkownikach ulic – podkreśla rzeczniczka.
Standardy prac
Projekt, o którym mówi Karolina Gałecka, powstał we współpracy z twórcami Warszawskiej Mapy Barier i realizowany jest przez Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym oraz zarządców dróg, czyli urzędów dzielnic i Zarząd Dróg Miejskich. W ciągu czterech lat udogodnienia wprowadzono w blisko 800 lokalizacjach, co kosztowało w sumie ok. 6 mln zł.
- Nad tym, co robią drogowcy, czuwa Pełnomocnik Prezydenta ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty, czyli „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych” – zauważa rzeczniczka ZDM.
Miliony na likwidację barier
W samym tylko 2017 r. zarządcom dróg przekazano na likwidacje barier 2,2 mln zł – pieniądze te rocznie rezerwują w budżecie warszawscy radni. W projekt zaangażowało się sześć dzielnic (Śródmieście, Mokotów, Ochota, Wawer, Rembertów i Wesoła), zgłaszając 65 miejsc do poprawy.
W efekcie poprawione zostały krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach ulic Starego i Nowego Rembertowa (m.in. ulice M. Niedziałkowskiego, Gawędziarzy i Republikańska). W Wawrze osoby z ograniczoną możliwością poruszania się mogą wygodniej przejść m.in. przez ulice Odrodzenia, Bystrzycką i Bajkową, a w Śródmieściu m.in. przez ulice Sapieżyńską i Inflancką.
fot. sxc.hu
Z kolei ZDM działał na ulicach w Wilanowie (np. ul. Nałęczowska), na Ursynowie (np. ul. J. Rodowicza „Anody”), Żoliborzu (np. ul. A. Mickiewicza) i Bielanach (np. J. Conrada). Największe zmiany można było zaobserwować w al. Wojska Polskiego na Żoliborzu i na ul. Śródziemnomorskiej na Mokotowie, gdzie likwidacja barier architektonicznych została skoordynowana z innymi pracami, jak remont chodnika i wymiana nawierzchni jezdni lub poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach. W sumie, jak informuje rzeczniczka, ZDM pracował w 92 lokalizacjach.
Jednak do pełnej dostępności potrzebne jest także dostosowanie infrastruktury transportowej – w tym przystanków. Dlatego obok przebudowy chodników przy przejściach dla pieszych, obniżenia krawężników oraz montażu pasów ostrzegawczych i linii prowadzących, nowością były prace związane z przystosowaniem przystanków autobusowych. Dzięki temu pasażerowie mogą korzystać ze specjalnych krawężników peronowych i nowej nawierzchni.
Kolejny sezon na „bariery”
- W tym roku na likwidację barier wydanych zostanie 1,5 mln zł. Do projektu zgłosiło się osiem dzielnic: Praga-Południe, Ochota, Mokotów, Śródmieście, Włochy, Wawer, Rembertów i Wesoła, które wytypowały 97 barier do likwidacji – podkreśla Karolina Gałecka.
Dzielnica Mokotów zajmie się m.in. ul. Bogunki i Bełdan – obniżone zostaną krawężniki na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Rembertów będzie kontynuował zmiany na ulicach Starego Rembertowa, a oprócz tego zaplanował likwidację barier np. na ulicach: Magenta, Kamaszniczej, Konwisarskiej i Zesłańców Polskich.
Zarząd Terenów Publicznych poprawi na Muranowie przejścia m.in. na ul. Miłej, Niskiej i Karmelickiej. W dzielnicy Wawer przebudowane zostaną zniszczone już chodniki przy ulicach Naddnieprzańskiej, VIII Poprzecznej i IX Poprzecznej.
Dzielnica Włochy przebuduje przejścia dla pieszych m.in. przy ul. Jutrzenki. Na Pradze-Południe zmodernizowane zostaną przejścia dla pieszych m.in. ul. Brukselskiej i Arabskiej – wymienia rzeczniczka prasowa, która informuje, że Zarząd Dróg Miejskich już rozpoczął kolejny sezon usuwania barier architektonicznych.
- Zaplanowane prace to obniżenie krawężników, montaż pasów ostrzegawczych przed przejściami dla pieszych i inne drobne korekty, które ułatwiają poruszanie się po mieście. W tym roku prace ZDM rozpoczęły się w Śródmieściu na ul. Ludnej – przy ul. Solec, Okrąg i Czerniakowskiej. W pierwszym etapie zaplanowano roboty w 23 lokalizacjach m.in. na ul. Wioślarskiej, S. Herbsta, Szwoleżerów, na rondzie Sedlaczka, ul. Wiejskiej, w al. J.Ch. Szucha, na pl. Unii Lubelskiej, na ul. L. Waryńskiego, Wawelskiej – wylicza Karolina Gałecka.
fot. Mateusz Różański
Nie tylko program
Oprócz programu likwidującego bariery architektoniczne, przeszkody usuwane są także na bieżąco w ramach inwestycji, przebudów i remontów dróg. Dlatego też wszystkie weekendowe frezowania to również obniżanie krawężników na przejściach, montaż pasów ostrzegawczych czy naprawa chodnika.
- Po kompleksowych remontach ulic nie ma już na nich barier, przykładem mogą tu być np. zeszłoroczne prace na ul. Namysłowskiej. Jednym tegorocznych remontów są roboty na pl. Krasińskich i ul. Miodowej, gdzie nowe chodniki, przystanki, przejścia dla pieszych nie będą utrudniały poruszania się. Budowa dróg rowerowych zazwyczaj wiąże się z przebudową chodników i przejść dla pieszych – wtedy także wykonujemy je w innym standardzie – tłumaczy rzeczniczka ZDM.
Podkreśla, że dzięki wspólnym działaniom ZDM i Zarządu Transportu Miejskiego także na przystankach autobusowych sukcesywnie montowane są specjalne krawężniki peronowe, ułatwiające podjazd autobusu do krawędzi oraz pole oczekiwania wyznaczające orientacyjne drzwi pojazdu.
Jednak to nie koniec działań związanych z likwidacją barier. Odkąd w Warszawie jest Pełnomocniczka ds. dostępności i odkąd miasto przyjęło „Standardy dostępności”, dokument opisujący, jak projektować i realizować przestrzenie publiczne dostępne dla każdego (bez względu na wiek i sprawność), zaplanowano szereg inwestycji, mających na celu likwidację barier w newralgicznych punktach miasta.
Dostępne przystanki Trasy Łazienkowskiej
- Pracujemy także nad dwoma dużymi projektami, poprawiającymi dostępność miejskiej przestrzeni. ZDM chce poprawić 10 węzłów przesiadkowych Trasy Łazienkowskiej z przystankami komunikacji miejskiej. Założenie jest takie, aby przy każdym węźle przesiadkowym powstały windy lub pochylnie prowadzące na przystanki. W ramach prac perony przeszłyby remont i zostałyby przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. pasy ostrzegawcze i prowadzące oraz plany tyflograficzne). Wszystko po to, aby maksymalnie poprawić dostępność tych miejsc – podkreśla Karolina Gałecka.
Rzecznika dodaje, że równolegle powstaje też projekt zmian na pl. Na Rozdrożu, a prace zaplanowano na 2019 rok.
- Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał także umowę na zaprojektowanie wind na wiadukt mostu Poniatowskiego. Pod koniec tego roku ZMID planuje również ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy, który zrealizuje budowę tych wind – uzupełnia rzeczniczka ZDM.
Katalog Dobrych Praktyk i Standardy Dostępności m.st. Warszawy
Dzięki współpracy Urzędu m.st. Warszawy i Integracji powstał Katalog Dobrych Praktyk, jako publikacja towarzysząca stołecznym Standardom dostępności. Projektanci i architekci znajdą w nim wiele wzorcowych i nowoczesnych rozwiązań umożliwiających korzystanie z obiektów oraz przestrzeni wszystkim użytkownikom.
Pobierz Standardy Dostępności m.st. Warszawy. Katalog Dobrych Praktyk (PDF, 11,3MB).
Artykuł powstał w ramach projektu „Warszawa – Miasto Bez Barier”, współfinansowanego ze środków m.st. Warszawy.
Artykuł pochodzi z nr 5/2018 magazynu Integracja.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Przeczytaj cały numer 5/2018 magazynu „Integracja” w PDF-ie (5,2 MB).
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz