PKP Intercity inwestuje w komfort Pasażerów
Do 2023 r. tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Co warte podkreślenia, w każdym nowo zakupionym lub poddanym modernizacji pociągu przewidziane będą udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością.
Z myślą o poprawie komfortu podróżowania największy polski przewoźnik – PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w historii spółki: „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, o wartości ok. 7 mld zł. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną część tego programu – podpisała lub rozszerzyła umowy na zakup lub modernizację taboru, których łączna wartość to ponad 2 mld zł. Niemal 1,7 mld zł przewoźnik przeznaczy na komfortowe i nowoczesne wagony.
Ambitne projekty
- Tylko w tym roku podpisaliśmy umowy na zakup 55 nowych i modernizację aż 285 posiadanych wagonów. Daje to aż 340 nowoczesnych i komfortowych wagonów, w których pasażerowie będą mogli korzystać z licznych udogodnień. Nowy i zmodernizowany tabor będzie obsługiwał kilkadziesiąt pociągów jeżdżących po całej Polsce. To bardzo dużo, a zgodnie z planem przygotowujemy się już do kolejnych inwestycji – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. – Konsekwentnie realizujemy największy w historii Spółki program inwestycyjny na kwotę ok. 7 mld zł, pod nazwą „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Istotny udział stanowią w nim zadania realizowane w ramach projektów objętych dofinansowaniami ze środków europejskich. Po 2023 r. blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru, a pierwsze efekty stopniowo będą widoczne na polskich torach – podkreśla prezes PKP Intercity.
Fundusze na modernizację
Prezes Marek Chraniuk mówi też m.in. o projektach „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, które są owocem m.in. umowy podpisanej przez PKP Intercity z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Ich celem jest modernizowanie pociągów spółki, m.in. dzięki środkom unijnym, tak by komfortowo mogli nimi podróżować pasażerowie o różnych potrzebach – w tym ci z ograniczoną możliwością poruszania się.
Dzięki projektowi „Przyspieszamy komfortowo...” gruntownej modernizacji poddane zostaną pociągi kursujące np. między Suwałkami a Szczecinem/ Gorzowem Wielkopolskim/Zieloną Górą (Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/ Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra), a także pomiędzy Przemyślem a Gdynią oraz Kołobrzegiem i Gorzowem Wielkopolskim (Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski).
Efektem projektu „Kolej na dobre połączenia…” będzie znacząca poprawa jakości podróżowania na trzech kluczowych trasach: z Krakowa i Lublina do Świnoujścia (Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście), z Wrocławia i Zielonej Góry do Białegostoku lub Gdyni (Wrocław/ Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok), a także ze Szczecina do Białegostoku (Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok).
Dzięki tym i innym projektom po torach całego kraju do 2023 r. będzie jeździć o 700 nowoczesnych i komfortowych wagonów więcej niż dotychczas, w których pasażerowie będą mogli korzystać z licznych udogodnień i dostosowań do różnego rodzaju niepełnosprawności, z uwzględnieniem typu wagonu.
Co będzie czekać na pasażerów?
W zmodernizowanych wagonach zarówno I, jak i II klasy znajdą się m.in.: pasy kontrastowe w drzwiach, które są ukłonem w stronę osób niedowidzących, ponadto oznaczenia w alfabecie Braille’a – także w łazienkach, które zostaną wyposażone w poziome i pionowe poręcze.
Jedną z nowinek, które na polskie tory wprowadzi PKP Intercity, będzie 60 sztuk wagonów typu COMBI, dostarczonych przez bydgoską firmę PESA. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi i przedziałem dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach. W takim przedziale znajdować się będą cztery rozkładane, pełnowymiarowe fotele, które w pozycji złożonej będą służyć do przypięcia wózków. Ponadto każde miejsce dla wózkowicza zostanie wyposażone w urządzenie umożliwiające wezwanie pomocy za pomocą dłoni. Jego uruchomienie będzie wymagało siły nie większej niż 30 N. Będą też wewnętrzne drzwi automatyczne z systemem zapobiegającym uwięzieniu pasażera. Przy drzwiach zastosowane zostaną elementy kontrastujące. Panel do regulacji oświetlenia, temperatury i poziomu głośności umiejscowiony będzie na wysokości od 800 mm do 1100 mm, a wszelkie piktogramy użyte w przedziale będą zapisane w alfabecie Braille’a.
Standardem wagonów będzie oczywiście bezprogowa podłoga i w pełni dostosowana toaleta wyposażona w przycisk pomocy SOS, po wciśnięciu którego pasażer połączy się z obsługą pociągu. W toalecie znajdą się urządzenia zapobiegające uwięzieniu pasażera w trakcie podróży.
W innym typie nowego wagonu przewidziano m.in. dwa miejsca dla osób na wózkach wraz z dwoma miejscami dla opiekunów. W pobliżu zamontowane zostaną przyciski pomocy SOS, po wciśnięciu których podróżni połączą się z obsługą pociągu. Przedsionek przy przedziale dla osób z niepełnosprawnością zostanie wyposażony w rampę umożliwiającą wjazd osoby na wózku, a wszystkie wagony ze stopniami wejściowymi będą miały odpowiednio zaprojektowane poręcze. W wagonie znajdować się będzie jedna w pełni dostosowana toaleta, a także automatyczne drzwi przedziałowe.
Powrót do kolei
- Polacy wracają na kolej: z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na podróż pociągami PKP Intercity. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda podpisana umowa na realizację inwestycji i na jej dofinansowanie przybliża nas do tego celu – tłumaczy Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Szczególnie istotne jest korzystanie ze środków unijnych w tak dużym programie inwestycyjnym, jaki realizuje PKP Intercity. Polska jest liderem wykorzystywania środków unijnych na inwestycje transportowe. Mam nadzieję, że dzięki temu zaczynamy korzystać z nowego i gruntownie zmodernizowanego taboru – podkreśla minister.
Bardzo dobrze, że zwrócono uwagę na potrzeby podróżnych z różnymi rodzajami niepełnosprawności i w ramach modernizacji oraz przy zakupie nowych wagonów dopilnowano udogodnień, które w znaczny sposób wpłyną na podniesienie komfortu podróży.
Partnerem materiału jest
Artykuł pochodzi z nr 6/2018 magazynu Integracja.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Komentarz