Wypunktowanie w orzeczeniu konkretnych terapii dla dziecka
Mam 10 letniego syna, który w tym roku rozpoczął edukację szkolną. Jest dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną - ma niedosłuch obustronny, upośledzenie umiarkowane, nie mówi. W orzeczeniu terapie są w formie opisowej - byłam w poradni z prośbą o ponowne badanie, bądż uchylenie dotychczasowego orzeczenia i zmianę - wpisanie konkretnych terapii, jakimi dziecko w szkole powinno być objęte. Poinformowano mnie, że nie ma takiej możliwości, ponieważ poradnia nie może nakazać szkole terapii dla dziecka. W Informatorze dla rodziców „Najczęstsze pytania dotyczące kształcenia specjalnego” jest wyrażne napisane, że im bardziej konkretnie, tym lepiej dla dziecka: „form stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w tym punkcie poradnia wskazuje konkretne zajęcia, np. terapię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, rehabilitację ruchową, fizjoterapię, zajęcia socjoterapeutyczne i inne” czy jest na to jakaś ustawa, która pomogłaby mi to uzyskać?
Szanowna Pani,
sprawę warto omówić bezpośrednio z pracownikami kuratorium oświaty, właściwym miejscowo ze względu na położenie placówki. Na stronie Ministerstwa Edukacji znajdzie Pani adresy poszczególnych kuratoriów w Polsce.
Niezależnie od powyższego, można sprawę omówić bezpośrednio z pracownikami Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach resortowej infolinii MEN dotyczącej edukacji, tel. 222 500 120.
z poważaniem,
Grzegorz Jaroszczyk,
prawnik