Konkurs filmowy „Razem w naszej szkole” został rozstrzygnięty (gimnazja)
W Hotelu Gromada w Warszawie odbyło się 05 lutego 2004 r. uroczyste podsumowanie programu edukacyjnego "Czy naprawdę jesteśmy inni? Razem w naszej szkole" realizowanego w 2003 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
Akcja miała m.in. na celu zachęcenie młodzieży do zrealizowania własnych filmów przedstawiających ideę integracji oraz zaprezentowanie osób niepełnosprawnych w taki sposób, aby umożliwić pokonanie wciąż istniejących barier i budowanie atmosfery "gimnazjum dla wszystkich".
Konkurs filmowy, który zakończył sie 15 grudnia 2003 r., cieszył się ogromnym powodzeniem - do "Integracji" nadeszło aż 226 prac z całej Polski. Warto podkreślić, że do konkursu przystąpiło wiele szkół z małych miejscowości. Filmy oceniane były przez siedmioosobową kapitułę, w skład której weszli przedstawiciele Stowarzyszenia i MENiS-u. Konkurs został rozstrzygniety 15 grudnia 2003 r.
Prace oceniano według następujących kryteriów: pomysł, wykonanie i przekaz, przyznając punkty w
skali od 1-6 odpowiednio dla każdego kryterium. Kapituła zwróciła również uwagę na zróżnicowany
poziom techniczny.
W nadesłanych filmach młodzież przedstawiła zadany temat w różny sposób - poczynając od zajęć
lekcyjnych, poprzez sport, zabawę, wspólne zainteresowania, na pokonywaniu barier
architektonicznych kończąc. Osoby niepełnosprawne występowały w różnych rolach - służyły pomocą
swoim kolegom, bawiły się w ich towarzystwie, czasem czuły się samotne i potrzebowały pomocy.
Niektóre filmy wywołały duże zaskoczenie formą przekazu i kreatywnymi pomysłami.
Przed kapitułą stanęło trudne zadanie - spośród 226 prac wybrać 3 najlepsze!
Po wstępnych kwalifikacji, kapituła wybrała 32 prace, z których nagrodzone zostały:
- I miejsce: Publiczne Gimnazjum Specjalne nr 4 przy MOW, ul. Lubliniecka 10/12 z Herbów - 98 punktów
- II miejsce: Gimnazjum nr 1, ul. Ignacego Daszyńskiego 14 z Andrychowa - 94 punkty
- III miejsce: Zespół Szkół Katolickich im. Ks. Jana Długosza, ul. Łęgska 26 z Włocławka - 92
punkty
Nagrodami dla zwycięskich szkół są kamery video.
Jury przyznało także wyróżnienia dla:
- Gimnazjum nr 4, oś.Łokietka 15, 89-100 Nakło nad Notecią - 90 punktów
- Gimnazjum z oddziałami integracyjnymi, al. Jana Pawła II Warszawa - 87 punktów
- Zespołu Szkół Specjalnych w Specjalnym Ośrodku Szkol. - Wych. Nr 1, ul. Żwirki i Wigury 27, 62-200 Gniezno - 86 punktów
- Publicznego Gimnazjum nr. 2, ul. Narutowicza 345, 96-300 Żyrardów - 86 punktów
- Gimnazjum z zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Sompolnie - 85 punktów
Nagrody zwycięskim szkołom wręczali Sekretarz Stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Franciszek Potulski, Zastepca Dyrektora Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej, Wiesława Gorzelana-Gałązka oraz Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Piotr Pawłowski.
Film, który zdobył pierwsze miejsce wywarł na kapitule największe wrażenie niezwykle prostym, a jednocześnie bardzo sugestywnym przekazem. Film prezentuje chłopca cierpiącego na Zespół Downa, który w szczerym polu samotnie bawi się w chowanego. Słyszymy odliczanie "..., osiem, dziewięć dziesięć, szukam!", a na ekranie pojawia się komentarz: "tak trudno jest znaleźć przyjaciół".
Uczniowie Gimnazjum w Andrychowie pokazali ideę integracji w bardzo oryginalny sposób. Do nakręcenia filmu i przedstawienia "szkoły dla wszystkich" wykorzystano popularne klocki lego. Dwa ludziki, z których jeden nie ma rąk, siadają przy klockowym stole. Na pytanie "Pomożesz mi w matmie?" - pada odpowiedź: "Spoko, nie mam rąk, ale w matmie mogę ci pomóc".
Uczniowie z Włocławka zdecydowali się na nakręcenie filmu w formie teledysku. Dwaj bohaterowie poruszający się na wózkach uczestniczą w codziennej aktywności w równym stopniu, co pozostali koledzy - na ekranie widzimy scenki zatytułowane: sport, muzyka, kumple i szkoła.
Bardzo serdecznie gratulujemy zwycięzcom, dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i pomysłowość.
"Chcieliśmy uświadomić młodzieży, że ludzie niepełnosprawni nie różnią się od pełnosprawnych, jeżeli chodzi o potrzeby, pragnienia i marzenia. Tak samo się śmieją, tak samo złoszczą, tak samo kochają i tak samo nienawidzą. Są tacy sami, choć często potrzebują szczególnych udogodnień, takich jak wózek inwalidzki czy aparat słuchowy, aby móc normalnie funkcjonować. Poznanie i rozumienie zachowań innego człowieka to podstawa dobrej komunikacji." - powiedział Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
Przypominamy, że Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji przygotowało dla nauczycieli specjalny pakiet edukacyjny: film oraz konspekt lekcji wychowawczej poświęconej problemom niepełnosprawności, są one dostępne na naszym portalu.
Więcej informacji nt. programu edukacyjnego "Razem w naszej szkole. Czy naprawdę jesteśmy inni?"
Autor: Joanna Pertkiewicz, Olga Janaszek-Serafin, Kapituła Konkursu
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz