Na co skarżą się szczecinianie?
Mieszkańcy Szczecina od lat skarżą się na zły stan tramwajów i autobusów, drogie bilety komunikacji miejskiej i brak ścieżek rowerowych. Przed wyborami samorządowymi zespół serwisu MAM PRAWO WIEDZIEĆ sprawdzi, jakie pomysły na poprawę systemu transportu publicznego w Szczecinie mają kandydaci na radnych Rady Miasta.
Według Łukasza, studenta Uniwersytetu Szczecińskiego pracującego jako kurier rowerowy, „poruszanie się rowerem po mieście jest niewygodne i niebezpieczne, bo ścieżek rowerowych jest w Szczecinie o wiele za mało. A te, które są, nie łączą się ze sobą i nie tworzą funkcjonalnej całości”. Co prawda władze miasta od lat obiecują poprawę infrastruktury rowerowej, ale jak do tej pory większość tych obietnic pozostaje niezrealizowanych. Nowe ścieżki budowane są przede wszystkim równocześnie z powstającymi obwodnicami i nie rozwiązują najważniejszego problemu – braku połączenia poszczególnych dzielnic ze Śródmieściem. Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin stworzyło „Pakiet Rowerowy dla Szczecina”, w którym dokładnie określa najpilniejsze zadania dla przyszłego samorządu związane z poprawą infrastruktury rowerowej. Które z nich zostaną zrealizowane w najbliższym czasie? Dla którego z kandydatów okażą się najważniejsze? Kto wybuduje kontrpasy i zezwoli rowerzystom na jazdę pod prąd, tak jak uczyniły to władze Gdańska i Krakowa?
Mieszkańcy miasta niechętnie korzystają z tramwajów i autobusów. Jak wynika z Kompleksowego Badania Ruchu przeprowadzonego na zamówienie Urzędu Miasta Szczecina, wiele osób mając do wyboru przejazd komunikacją miejską albo własnym samochodem, wybiera to drugie rozwiązanie – i to pomimo korków oraz problemów z parkowaniem. Trudno się temu dziwić, ponieważ według szczecinian bilety są za drogie, a taryfy biletowe mało korzystne dla pasażerów. Np. 60-minutowy bilet normalny na autobus pospieszny kosztuje 6,80 zł, a imienny miesięczny bilet sieciowy aż 138 zł. Dla porównania – miesięczny bilet sieciowy w Warszawie kosztuje 78 zł. Utrudnieniem dla pasażerów jest również konieczność zakupu biletu w specjalnej kasie biletowej (jest ich zaledwie około 20) lub w tramwaju. Ankietowani pasażerowie skarżą się też na tłok w autobusach i tramwajach oraz na brudne przystanki. Latem największym problemem była temperatura panująca w autobusach – osiągała nawet 50 stopni, co szczególnie dawało się we znaki starszym ludziom – dochodziło do omdleń, a jedynym rozwiązaniem było zatrzymanie pojazdu lub wyjście na najbliższym przystanku. Wciąż w sferze projektów pozostaje budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, łączącego prawo- i lewobrzeżną część Szczecina. Pierwsze plany stworzenia szybkiego połączenia w mieście, powstały już w latach siedemdziesiątych!
Kolejnym problemem jest nieprzystosowanie obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych. „Dworzec kolejowy to jakiś skandal. Osoba niepełnosprawna lub rowerzysta dotrze co najwyżej na pierwszy peron, ale jak ma się dostać na pozostałe? Do wyboru są schody do przejścia podziemnego lub schody wiaduktu nad torami! Ponoć można jeszcze zadzwonić na komórkę, żeby przejechać przez bocznice w asyście pracownika kolei. Wstyd mi przed licznymi turystami z Niemiec, którzy przyjeżdżają do Szczecina. U nich taka sytuacja jest nie do pomyślenia” – mówi Ewa, turystka wracająca z rowerowej podróży po Europie.
Ważną kwestią dla szczecinian pozostaje również brak miejsc pracy – wg GUS-u w województwie zachodniopomorskim stopa rejestrowanego bezrobocia we wrześniu wynosiła aż 15,9%. Drażliwą kwestią związaną również z tym tematem jest likwidacja stoczni szczecińskiej. Jej byli pracownicy stanowią wysoki odsetek bezrobotnych w mieście. Co w tej kwestii zrobią przyszłe władze? Jak zachęcą przedsiębiorców do tworzenia nowych miejsc pracy? Do powstania ilu się przyczynią sami, dzięki wprowadzaniu projektów promujących miasto?
Czy komunikacja miejska w Szczecinie może być lepsza? Jak stworzyć nowe miejsca pracy? Kto poprawi infrastrukturę miasta? – te i wiele innych pytań serwis MAM PRAWO WIEDZIEĆ zada kandydatom i kandydatkom na radnych oraz prezydenta Szczecina. Odpowiedzi zostaną opublikowane w formie kwestionariusza dostępnego w serwisie. Na tej podstawie obywatele będą mogli dobrze poznać kandydatów i wybrać najlepszego spośród nich, zgodnie z hasłem „Nie głosuj w ciemno!”.
Jaka jest sytuacja społeczna i ekonomiczna Szczecina? Czy mieszkańcy ufają swoim władzom? Kondycję miasta i społeczności w nim żyjącej można sprawdzić w serwisie MOJA POLIS, w którym publikowane są rzetelne informacje statystyczne dotyczące Polski.
Komentarze
-
Lepiej ????
16.11.2010, 19:50A może ktoś mi powie gdzie jest lepiej co ... Zawsze znajdzie się coś co nie spodoba się jakieś części społeczeństwa, jak nie rowerzystom, to kierowcom mającym problemy z korkami i parkowaniem, również osobom niepełnosprawnym. Nie wierzę, że w jakimś mieście jest tak cudownie, że na nic nie można narzekać. A my Polacy zawsze lubimy narzekać, a może by tak pokazywać te dobre strony, opisywać super działalność organizacji pozarządowych, ich inicjatywach. Z pozdrowieniamiodpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz