Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Pełnomocnictwo do konta bankowego osoby z niepełnosprawnością

07.08.2019
Autor: R.

Osoba o znacznym stopniu niepełnosprawności (niechodząca), kombatantka, 95 lat, chce upełnomocnić mnie do obsługi jej konta bankowego, bank wymaga jej stawiennictwa, albo notarialnego poświadczenia, czy jest taki wymóg? Jak to obejść?

Szanowna Pani,

Instytucję pełnomocnictwa reguluje kodeks cywilny, który narzuca określone wymogi w zakresie jego formy i treści.

Ponadto zalecam zapoznanie się z regulaminem obowiązującym w banku, gdzie konto posiada wspomniana przez Panią osoba. W większości banków pełnomocnik ustanawiany jest w dwojaki sposób:

  • bezpośrednio w oddziale: wymagana jest wtedy obecność pełnomocnika, którego tożsamość musi potwierdzić pracownik banku;
  • drogą korespondencyjną: np. wysyłając pełnomocnictwo listem poleconym (pełnomocnictwo musi być wówczas poświadczone przez notariusza).

Niektóre banki przewidują możliwość upoważnienia do konta, które można złożyć także za pośrednictwem infolinii lub w serwisie internetowym.

Z uwagi na fakt, iż decyzje podjęte przez pełnomocnika są traktowane przez bank na równi z decyzjami podejmowanymi przez właściciela konta, instytucje finansowe bardzo rygorystycznie podchodzą do kwestii procedury udzielenia pełnomocnictwa. Sprawa dotyczy w końcu środków finansowych i często oszczędności całego życia.

Wskazuję przy okazji, że notariusz może dokonać czynności udzielenia pełnomocnictwa w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej. W tym celu należy skontaktować się w kancelarią notarialną.

 

Z poważaniem,

dr Michał Urban, radca prawny

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas