Odwołanie od decyzji zespołu wysłane bez podpisu
Jaką czynność należy podjąć w przypadku wysłania pocztą odwołania bez podpisu od decyzji do zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności? (w okresie ostatniego dnia ustawowego).
Szanowna Pani,
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz.U.03.139.1328 z późn. zm.) stwierdza w § 6. 5.: „Jeżeli przedłożona wraz z wnioskiem dokumentacja, o której mowa w ust. 2 i 3, jest niewystarczająca do wydania orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, przewodniczący powiatowego zespołu zawiadamia na piśmie osobę zainteresowaną lub przedstawiciela ustawowego dziecka o konieczności jej uzupełnienia oraz wyznacza termin złożenia brakującej dokumentacji z pouczeniem, że nieuzupełnienie jej w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania”.
Jeśli więc dochowała Pani terminu powinna zostać poproszona do złożenia podpisu w wyznaczonym terminie (najczęściej w ciągu 7 dni). Dopiero nieusunięcie tego braku spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Tak orzekł np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z 3 lipca 2008 r. (III SA/Wa 613/08) w sprawie odwołania w sprawach podatkowych. Co do terminu w myśl art. 57 § 5 k.p.a. termin do wniesienia odwołania uważa się za zachowany m.in. w przypadku, gdy przed upływem tego terminu odwołanie zostało: nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.) bądź wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.
Podstawa prawna: art. 9, art. 57 § 5, art. 63, art. 64, art. 129, art. 134 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.).
Z poważaniem
Anita Siemaszko, prawnik