Obowiązki nauczyciela wspomagającego i wymagania dyrekcji
Czy dyrektor może odgórnie nakazać nauczycielowi wspomagającemu wychodzenie z zajęć z jednym uczniem posiadającym orzeczenie? Przy czym inne dziecko z orzeczeniem ma zostawać z resztą klasy. Czy wówczas jest to wspomaganie?
Szanowna Pani,
głównym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest pomoc w kształceniu dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. W zakres jego obowiązków wchodzi między innymi: samodzielne prowadzenie zajęć z podopiecznymi, jak również pomoc drugiemu nauczycielowi podczas lekcji.
Mówi o tym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578). W paragrafie 7 określa obowiązki nauczyciela wspomagającego.
§ 7. Nauczyciele, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1:
- prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
- prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- prowadzą zajęcia, o których mowa w § 5 pkt 4. 4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
W związku z powyższym, jeśli polecenie dyrektora miało charakter jednorazowy, wyjątkowy, to wykonanie go nie powinno stanowić problemu. Jeśli z kolei, nieobecność nauczyciela na zajęciach nie jest związana z jego podstawowymi obowiązkami i dzieje się to z pokrzywdzeniem dziecka niepełnosprawnego pozostajacego w klasie bez wsparcia, to z pewnością nie jest to prawidłowe. W takiej sytuacji warto poprosić dyrektora o decyzję na piśmie – być może spowoduje to rozwiązanie problemu zgodne z przepisami, ważne jest bowiem, by na danej lekcji razem z nauczycielem prowadzącym był nauczyciel wspomagający.
Z poważaniem,
Anita Siemaszko, prawnik