Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Komisja ZUS a dzień wolny od pracy

23.12.2019
Autor: E.

Niewątpliwie wezwanie na komisje orzekająca o niepełnosprawności jest wezwaniem przed organ administracji rządowej i ma tu zastosowanie § 6 rozporządzenia o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy, który brzmi: Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, (...).Artykuł, do którego podałem link w treści pytania jest błędny i bałamutny. Proszę nie podawać błędnych informacji  Pan jak go nazywacie prawnik (SIC!) najwidoczniej nie zna tego rozporządzenia.

Szanowny Panie,

aktualnie organem orzekającym o niepełnosprawności w pierwszej instancji jest powiatowy (miejski) zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.

Zgodnie z §  7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

  1. Wniosek o wydanie orzeczenia, o którym mowa w § 2 pkt 1 i 2, rozpatruje co najmniej dwuosobowy skład orzekający.
  2. Wniosek o wydanie orzeczenia, o którym mowa w § 2 pkt 3, rozpatruje jednoosobowo lekarz - członek powiatowego zespołu.
  3. Zawiadomienie o terminie rozpatrzenia wniosku, nie później niż 7 dni przed dniem jego rozpatrzenia, doręcza się:
  • osobie zainteresowanej lub jej przedstawicielowi ustawowemu, w przypadku orzekania o stopniu niepełnosprawności lub orzekania o wskazaniach do ulg i uprawnień;
  • przedstawicielowi ustawowemu dziecka, w przypadku orzekania o niepełnosprawności.

4.  Z posiedzenia w sprawie wydania orzeczenia sporządza się protokół.

5.  Niestawienie się osób, o których mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie na posiedzeniu o wydanie orzeczenia powoduje pozostawienie sprawy bez rozpoznania.

6.  W przypadku gdy niestawienie się, o którym mowa w ust. 5, zostało usprawiedliwione ważnymi przyczynami lub zdarzeniami losowymi w terminie 14 dni od dnia posiedzenia, przewodniczący powiatowego zespołu wyznacza nowy termin rozpatrzenia sprawy. O powtórnym terminie zawiadamia się za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

Odnośnie kierowania na badania lekarza orzecznika ZUS - warto pamiętać, iż  ZUS zgodnie z §  3. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy w wyznaczonym terminie kieruje osobę, w stosunku do której ma być wydane orzeczenie, na badania przeprowadzane przez lekarza orzecznika, lekarza konsultanta, psychologa, na badania dodatkowe lub na obserwację szpitalną.

Zgodnie natomiast z § 3. pkt 4 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy - dowodem usprawiedliwiającym nieobecność w pracy jest imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie.

Zgodnie z powołanym przez Pana § 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy – „Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji albo organu prowadzącego postępowanie w sprawach o wykroczenia”.

Przeanalizowałem doktrynę prawniczą – znalazłem dwie opinie prawne poruszające problematykę przedstawioną przez Pana, wskazane opinie nie pokrywają się z Pana twierdzeniem odnośnie zastosowania § 6 w/w rozporządzenia. Poszedłem jeszcze dalej – otrzymałem odpowiedź z Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej datowaną na dzień 12 grudnia 2019 r. w której stwierdzono „Zdaniem Departamentu, okoliczność wezwania pracownika na badanie przez lekarza orzecznika ZUS, nie jest objęta zakresem dyspozycji przepisu § 6 ww. rozporządzenia.” Ponadto we wskazanym piśmie stwierdzono powołując się na § 1 w/w rozporządzenia „…przypadek niemożności stawienia się do pracy i jej świadczenia przez pracownika z powodu wezwania go na badania przez lekarza orzecznika ZUS, może być uznany przez pracodawcę za przyczynę usprawiedliwiającą jego (czyli pracownika) nieobecność w pracy”.

 

Z poważaniem,

Grzegorz Jaroszczyk, prawnik

 

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas