O uczelni dostępnej. Odbyła się 13. konferencja Pełno(s)prawny Student
150 uczestników, kilkunastu prelegentów, cztery sesje tematyczne oraz gorące dyskusje i wiele pytań – to wszystko działo się 14 listopada 2019 roku podczas konferencji Pełno(s)prawny Student. Konferencję już po raz 13. zorganizowała w Krakowie Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Justyna Kucińska, prezeska Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, otwierając konferencję, zwróciła uwagę na znaczenie tematu szeroko rozumianej dostępności dla młodych osób z niepełnosprawnościami. Dr Anna Rdest, dyrektor ds. współpracy międzysektorowej Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, podkreśliła znaczenie takich spotkań dla przedstawicieli środowiska akademickiego. Przeczytała też fragmenty listów ze słowami uznania i pozdrowieniami od: prof. Gertrudy Uścińskiej, prezes ZUS, Marleny Maląg, prezes PFRON, Dariusza Piontkowskiego, Ministra Edukacji Narodowej oraz Witolda Kołodziejskiego z KRRiT.
Zebranych powitał też Bogdan Dąsal, pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. osób z niepełnosprawnościami.
O dotacjach, dostępności i sposobach rozliczania
O funduszu wsparcia osób z niepełnosprawnością mówił Mariusz Zielonka, z-ca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zebranym uczestnikom przedstawił sytuację związaną z otrzymywaniem dotacji, wykorzystaniem jej oraz mechanizmem rozliczania. Przedstawiciele uczelni, będący na sali, pytali, między innymi, o terminy podejmowania decyzji w sprawie przyznawania dotacji. Podkreślali, że na realizację konkretnych zamówień nie mają zbyt dużo czasu, zwłaszcza, że instytucje publiczne obowiązuje prawo zamówień publicznych. Czas w takiej sytuacji odgrywa dużą rolę.
Dyrektor Mariusz Zielonka zaznaczył, że zdaje sobie sprawę z wymogów, jakie mają uczelnie publiczne w przeciwieństwie do prywatnych, jednak niestety nie ma w tym obszarze zbyt dobrych wiadomości. Program dostępności jest jednym z priorytetów rządu, natomiast same decyzje w sprawie dotacji mogą być w 2020 roku jeszcze później, co wynika z procedur oraz terminów otrzymywania pieniędzy.
Uczelnia dostępna i projektowanie uniwersalne
Duże emocje oraz dyskusje pojawiły się podczas omawiania przez przedstawicieli Narodowego Centrum Badań i Rozwoju etapu składania wniosków do konkursu „Uczelnia dostępna”. Piotr Krasiński, dyrektor Działu Rozwoju Kadry Naukowej w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, zwrócił uwagę na potrzebę łączenie dostępności zarówno na poziomie projektowym, jak i wykonawczym. Odpowiednie dbanie o dostępność np. architektoniczną może zapewnić zatrudnienie przeszkolonych architektów oraz świadomość o dostępności kadr uczelni, odpowiedzialnych za jej wprowadzanie.
Otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz zrozumienie ich – to ważny element dostępnej uczelni. Aby zapewnić sobie wyszkolone kadry, potrzebne jest nie tylko budowanie świadomości pracowników, ale też uczenie studentów, jak odpowiednio projektować przestrzeń, czyli projektowanie uniwersalne.
Przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zachęcali uczestników konferencji do składania wniosków – termin jest do 2 grudnia 2019 roku do godziny 14.00. Udzielali też rad związanych z samym przygotowaniem wniosków, opisem programu studiów (z jakich modułów powinien się składać) oraz wyjaśnili, jak rozumieją interdyscyplinarność – budowanie współpracy między uczelniami.
Wiele pytań dotyczyło treści wniosków oraz kolejnych naborów, a dyskusje trwały jeszcze podczas obiadu.
Jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością wzroku opowiadała dr Kamila Miller-Zdanowska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Podkreśliła, że z jej doświadczeń wynika, że osoby z niepełnosprawnością wzroku dzięki wykorzystaniu echolokacji, łatwiej funkcjonują w otaczającej je rzeczywistości.
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego realizuje międzynarodowy projekt „Echolokacja dla osób z dysfunkcją wzroku – Echoprovip”, współfinansowany w ramach programu Erasmus plus. Przedstawiła go Anna Rozborska, wiceprezeska FIRR. Echolokacja to sposób wykorzystanie dźwięków w celu lokalizacji barier lub przeszkód. Wyćwiczenie tej umiejętności pozwala osobom z niepełnosprawnościami wzroku ocenić również z jakiego materiału jest przeszkoda oraz w jakiej odległości się znajduje. A jak tego się można uczyć, dowiedzieli się uczestnicy warsztatów z echolokacji, które odbyły się 15 listopada 2019 roku.
Do zobaczenia za rok
- Dziękujemy wszystkim za udział w konferencji, za wiele dyskusji, rozmów – podsumowała dr Anna Rdest, dyrektor ds. współpracy międzysektorowej z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego – zapraszamy za rok.
- Od lat przyjeżdżam na tę konferencję – mówiła pełnomocnik ds. osób niepełnosprawnych Politechniki Lubelskiej – dowiaduję się nowych rzeczy, mogę wymienić się wiedzą i doświadczeniami z kolegami z innych uczelni. To niezwykle cenne.
Integracja objęła wydarzenie patronatem medialnym.
Organizatorami Konferencji Pełno(s)prawny Student są: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Gmina Miejska Kraków, Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II.
Konferencja jest współfinansowana przez: Gminę Miejską Kraków oraz w ramach projektu Echolokacja dla osób z dysfunkcją wzroku, współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Patronaty honorowe nad konferencją objęli: Jarosław Gowin - Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego.
Patronaty medialne objęli: tyfloświat.pl, KSSN, niepełnosprawni.pl, naszesprawy.pl, Fundacja Integracja, Radio Kraków oraz TVP3 Kraków.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz