Komu i jak może pomóc Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa”?
Od dwóch lat w stolicy, z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, chorujących psychicznie lub niesamodzielnych, działa Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa”. Jak bardzo jest mieszkańcom potrzebne, pokazują liczby.
Tylko w ciągu miesiąca, w październiku 2019 r., z Centrum skorzystało blisko 5 tys. osób. Ta placówka koordynuje i organizuje m.in. usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z chorobami psychicznymi. W październiku skorzystało z nich 500 osób. Większość odbiorców usług specjalistycznych to osoby z chorobami psychicznymi, 15 proc. to osoby z niepełnosprawnością intelektualną, 15 proc. to osoby z autyzmem. Z takiej pomocy korzystają również osoby starsze, które z racji wieku i stanów otępiennych nie są w stanie samodzielnie funkcjonować, czy niesamodzielne ze względu na stan zdrowia.
- Bardzo często osoby te nie posiadają formalnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Znajdują się natomiast w grupie osób z niepełnosprawnością biologiczną – mówi Marta Sadurska, dyrektor Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa”.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze są świadczone przez opiekunów medycznych, pielęgniarki, terapeutów. Rodzaj usług zależy od potrzeb danej osoby, która może również liczyć na wsparcie w codziennych sprawach, np. w robieniu zakupów, przygotowywaniu posiłków czy też w kwestiach higieniczno-pielęgnacyjnych.
Asystent pomoże
Od 1 września 2018 r. Centrum oferuje również pomoc asystenta osoby z niepełnosprawnością. Dane za październik 2019 r. pokazują, że z takiej możliwości skorzystało 280 osób.
- Usługi asystenta stanowią uzupełnienie usług opiekuńczych – wyjaśnia dyrektor Centrum. – Mają na celu zaspokojenie potrzeb osób z niepełnosprawnościami w zakresie wspierania ich aktywności, dążenia do samodzielności i integracji z otoczeniem. Obejmują wsparcie asystenckie dla osób z niepełnosprawnościami w przemieszczaniu się w domu i poza nim, m.in. w korzystaniu z dóbr kultury, rekreacji, sportu oraz w komunikowaniu się.
„Asystent osoby niepełnosprawnej” to oferta skierowana do osób z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
- Dominującą grupą odbiorców usług asystenckich są osoby niewidome i słabowidzące. Drugą grupą najliczniej korzystającą z tej formy wsparcia są osoby poruszające się na wózku – mówi Marta Sadurska.
Indywidualna pomoc
Dyrektor Centrum dodaje, że rodzaj wsparcia, z jakiego korzystają osoby z niepełnosprawnościami, jest wynikiem rozmowy samych zainteresowanych z pracownikami ośrodka pomocy społecznej lub Centrum.
- Preferujemy indywidualne podejście do każdego i dobór najbardziej optymalnej pomocy – mówi.
Do Centrum trafiają również bliscy osób korzystających ze wsparcia. Najczęściej pytają o usługi asystenckie, m.in. o pomoc w przemieszczaniu się po mieście. Usługi asystenckie świadczą przeszkoleni asystenci z odpowiednim dyplomem lub zaświadczeniem o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego.
Jaki powinien być asystent?
- W lipcu 2019 r. pan Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, wprowadził zarządzenie w sprawie „Standardów usług asystenta osób z niepełnosprawnościami na terenie m.st. Warszawy” – mówi dyrektor Centrum. – W standardach dookreślone zostały kompetencje twarde i miękkie, na które należy zwrócić uwagę podczas naboru kandydatów na stanowisko asystenta osoby z niepełnosprawnością. Są to m.in. umiejętności praktyczne w świadczeniu wsparcia na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz znajomość przepisów administracyjnych i regulacji prawnych dotyczących osób z niepełnosprawnością. W zakresie kompetencji miękkich poszukujemy osób, które charakteryzują się m.in. odpowiedzialnością, cierpliwością, komunikatywnością, empatią i otwartością na ludzi.
Konrad Suski, który w zawodzie asystenta osoby niepełnosprawnej pracuje od 7 lat, z łatwością uzupełnia tę listę wymaganych cech.
- To praca dla osób dynamicznych, które lubią być w ruchu – mówi. – Asystent musi być gotowy na ciągłe zmiany i nieprzewidziane sytuacje.
Konrad przestrzega jednocześnie, że niezbędne jest zamiłowanie do przemieszczania się komunikacją miejską i gotowość do pracy fizycznej. On sam zdecydował się na pracę asystenta właśnie ze względu na konieczność ciągłego ruchu i przebywania w terenie.
- Średnio pracuję 8 godzin dziennie, co oznacza, że jednego dnia mam przed sobą np. 12 godzin pracy, a innego dnia jedynie 4. Zazwyczaj w ciągu dnia odwiedzam troje podopiecznych. Rano najczęściej pomagam w dotarciu do pracy lub na warsztaty terapii zajęciowej. W ciągu dnia potrzeby robią się bardziej różnorodne, to np. wizyty lekarskie, sprawy urzędowe, pomoc w czytaniu, wyjście do kina czy muzeum. Na koniec dnia pracy zazwyczaj asystuję przy powrotach do domu – opisuje swoje obowiązki Konrad Suski.
Nie tylko usługi opiekuńcze i asystenckie
Starsi, samotni, schorowani warszawianie z niepełnosprawnościami lub niesamodzielni mogą liczyć na wsparcie miasta nie tylko w zakresie usług opiekuńczych i asystenckich.
- Mieszkańcy w trudnej sytuacji materialno-bytowej mogą uzyskać pomoc w dzielnicowych ośrodkach pomocy społecznej – mówi Marta Sadurska. – Miasto dodatkowo organizuje usługi w domach pomocy oraz w dziennych domach pomocy społecznej. Wsparcie samorządu to także nieodpłatna pomoc prawna zorganizowana w dzielnicach. Ponadto osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z oferty warsztatów terapii zajęciowej, środowiskowych domów samopomocy, e-pracowni zapewniających bezpłatny dostęp do komputera i internetu, a także ze specjalistycznego przewozu osób z niepełnosprawnością.
Miasto dofinansowuje także projekty realizowane przez organizacje pozarządowe.
Osoby z niepełnosprawnością, które mieszkają w Warszawie, mogą skorzystać z punktu informacyjnego, gdzie mogą sprawdzić aktualną ofertę dostępnych form pomocy.
- Pełna informacja na temat oferty dla osób z niepełnosprawnościami dostępna jest w Punkcie Informacyjno-Koordynacyjnym dla Osób z Niepełnosprawnościami (PIKON) – mówi Marta Sadurska. – Oferta punktu skierowana jest do środowiska osób z niepełnosprawnościami z Warszawy, które w jednym miejscu otrzymują wsparcie w zakresie informacyjnym i doradczym, dotyczącym oferty instytucji oraz podmiotów funkcjonujących na terenie stolicy.
Co ważne podkreślenia, aż 12 proc. pracowników samego Centrum to osoby z niepełnosprawnością.
Działalność Centrum Usług Społecznych doceniają nie tylko osoby, które korzystają ze wsparcia. Placówka otrzymała statuetkę Lodołamacz 2019 za zwycięstwo w kategorii Instytucja w regionie łódzkim, mazowieckim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. CUS wyróżniono także brązowym medalem w centralnym etapie Konkursu „Lodołamacze 2019”.
Kontakt
Centrum Usług Społecznych „Społeczna Warszawa” mieści się przy ul. Z. Nałkowskiej 11 w Warszawie. Otwarte jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
- tel.: 22 277 49 70
- faks: 22 277 49 72
- e-mail: cus@um.warszawa.pl
- adres na Epuap: /CUSWarszawa/SkrytkaESP
- Facebook: www.facebook.com/CentrumUslugSpolecznych
- www: http://politykaspoleczna.um.warszawa.pl/cus
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz