Rozdział VII - Twój pomysł na działalność
Rozdział publikacji: Rozpoczynam własną działalność gospodarczą
Marketing kojarzy ci się ze sprzedażą lub reklamą? Jest to pojęcie o wiele szersze. Zawiera w sobie analizę rynku, wybór rodzaju działalności, grupy klientów, politykę cenową, strategię promocji, dystrybucję i na końcu... sprzedaż.
Najważniejszy jest twój pomysł na to, czego ludziom brakuje. Rozejrzyj się w najbliższym otoczeniu, zastanów się i zapytaj znajomych, czego, jakiego produktu czy usługi brakuje.
W salonach optycznych brakuje etui na okulary, które przecież trzeba gdzieś przechowywać. Sam więc widzisz, że możliwości jest wiele, tylko rutyna i tzw. siła przyzwyczajenia przeszkadzają w ich realizacji.
Poszukaj twojej niszy rynkowej
Nisza rynkowa może mieć różne oblicza:
ILOŚĆ - na rynku występuje stały brak konkretnych
produktów. Jeżeli nie widzisz konkurencji na horyzoncie - ruszaj do
działania. Ale nie pchaj się na trzeciego tam, gdzie dwóch ledwo
funkcjonuje.
JAKOŚĆ - jeśli masz możliwość zaoferowania towaru
o superjakości, to wkraczaj na rynek.
DYSTRYBUCJA - rzucasz towar na rynek taniej niż
inni, kupując bezpośrednio od producenta, z pominięciem hurtowni.
Niższa cena może zapewnić ci całkowite opanowanie rynku.
ASORTYMENT - brak poszczególnych artykułów, brak
rozmiarów (modna odzież o numeracji kończącej się na... 36), brak
zestawów (buty, pasek, torebka). Te białe plamy na rynku czekają na
podbój.
CZAS - wychwyć okresy, gdy co jakiś czas artykuł
ginie na rynku (jak słynny sznurek do snopowiązałek).
Przykład:
Często klienci pytają o pastę do butów w miejscu, gdzie są
sprzedawane buty i sznurowadła. W odpowiedzi otrzymują zdziwione
spojrzenie. Jakby nie było rzeczą naturalną, że buty, sznurowadła i
pasty do butów mają wiele wspólnego.
Stwórz plan działania, gdy już wiesz, co będziesz produkować, czym handlować lub jakie usługi oferować, czas na biznesplan.
W zależności od tego, do jakich celów będzie ci służył, można go
różnicować.
Dla ciebie wystarczy krótki schemat z punktami - hasłami. Dla banku
i partnerów biznesowych potrzebna jest wersja bardziej rozbudowana.
Zwyczajowo dla małego biznesu to 3-10 stron.
Prawidłowy plan działania twojej firmy powinien zawierać:
1. Podsumowanie wykonawcze
2. Analizę rynku
3. Opis firmy i jej działalności
4. Projekt oferty i sposoby realizacji
5. Profil organizacyjny firmy
6. Profil techniczny firmy
7. Plan finansowy
8. Twoje wnioski.
1. Podsumowanie wykonawcze
-
ten punkt, mimo że otwiera twój plan działania, opracuj na końcu.
Jest to krótkie streszczenie pozycji od 1 do 8.
Powinny się w nim znaleźć:
• organizacja firmy (jednoosobowa firma czy spółka)
• rodzaj działalności (produkcja, usługi, handel, budowa)
• cele obecne i długofalowe
• podstawowe cechy twoich produktów i usług
• konkurencyjność twojej oferty
• własne możliwości finansowe i rzeczowe
• potrzeby finansowe i ich struktura
• przewidywane dochody i możliwość spłaty kredytów.
2. Analiza rynku - decydujesz, czy będziesz
działał na rynku lokalnym, regionalnym czy krajowym.
Zbadaj strukturę demograficzną przyszłych klientów: wiek, płeć,
rozmiary grupy. Musisz zdecydować, dla kogo produkujesz lub
sprzedajesz - dla młodych, dla dzieci, dla zmotoryzowanych, dla
emerytów.
Ważna będzie też struktura socjalna (zawody, dochody). Inna będzie
sprzedaż towarów w rejonie rolniczym, inna zaś w akademickim. Co
innego sprzedaje się w ośrodkach wypoczynkowych, a co innego w
miastach, gdzie dominuje przemysł.
Pamiętaj
Unikaj dłużyzn, bo twój plan stanie się nudny i
nieczytelny. W twoim planie zamieść jak najwięcej kon¬kretów, nie
pisz ogólników!
Określ rodzaj i wielkość rynku.
Analizujesz chłonność rynku - nie tylko liczbę
mieszkańców, ale i ich możliwości nabywcze.
Ważna jest też mobilność rynku -czy jest stabilny w ciągu roku (np.
zabawki) czy sezonowy (sprzęt narciarski).
Wiele danych do tych analiz uzyskasz w punkcie informacyjnym
powiatowego urzędu statystycznego i w prasie lokalnej. Nie
zapominaj o konkurencji. Musisz dużo o niej wiedzieć, tak jak
trener drużyny stara się jak najwięcej dowiedzieć o przeciwniku
przed decydującym starciem. W biznesie, który jest przecież
działalnością konkurencyjną, ważne jest „szpiegowanie”. Aby dobrze
szpiegować, musisz wiedzieć, co chcesz uzyskać.
Przykład:
Łódź to drugie co do wielkości miasto w Polsce - należy do
najtrudniejszych, najmniej chłonnych rynków w Polsce.
Natomiast szansą dla ciebie mogą być ośrodki wypoczynkowe, które
potrzebują pościeli, mebli, żywności, pamiątek. Podobnie jak
jednostki wojskowe, akademiki
Analiza konkurencji.
Dowiedz się:
• jaki wizerunek mają firmy konkurencyjne na rynku?
• w jaki sposób się reklamują?
• jak szkolą swoich pracowników?
• jakie są ich mocne i słabe strony?
• jakie dochody mają konkurenci?
• jaki jest ich potencjał finansowy?
• czy są zadłużeni?
Pobłażliwe potraktowanie konkurencji może się dla ciebie źle
skończyć. Również dla banku, nierzetelne przedstawienie konkurencji
może być sygnałem, że twój „plan działania” jest niewiarygodny. Czy
wiesz, że ogłoszenia prasowe są niewyczerpanym źródłem informacji o
konkurencji?
3. Opis firmy i jej działalności -
jeżeli firma istnieje, opisz ją zwięźle w jej dotychczasowym
kształcie (lokal, zatrudnienie, wyposażenie, obroty). Opisz też jej
obecny profil działania. Następnie przedstaw cel, do którego
dążysz:
• projektowany obszar działania, produkt, zatrudnienie
• jak firma ma być postrzegana przez klientów, dostawców np.
specjalizacja - sklep wędkarski lub wielobranżowość - „mydło i
powidło”
• zadania bieżące i działalność długofalowa.
4. Projekt oferty - na podstawie analiz możesz
szczegółowo określić, jakie zalety powinna zawierać twoja oferta, a
jakich wad mieć nie powinna. Zdecyduj, czy przymierzasz się do luki
okazjonalnej, na rok, dwa czy na stałe. Ustal, czy zajmiesz się
jednocześnie produkcją, usługami i handlem swoimi wyrobami, czy
tylko jedną z tych dziedzin. Jeśli produkcja, to samodzielnie czy z
kooperantami? Jeśli handel, to: hurtowy, detaliczny, obwoźny czy
tylko pośrednictwo?
Opisz szczegółowo, czym twoja oferta zdobędzie rynek i jak sobie
dasz radę z konkurencją.
Sposób realizacji oferty - obok planu
finansowego to najważniejszy punkt biznesplanu:
• produkt, usługa - podaj, czym się wyróżnia, w czym jest lepszy,
ładniejszy, po prostu konkurencyjny. Czy całą konkurencję pokonasz?
Jaki jest twój program wzrostu jakości?
• opakowanie - są ogromne możliwości oferowania produktu pięknie
opakowanego
• cena - opisz swoją politykę cenową. Cena musi ci zapewnić zysk i
być jednocześnie konkurencyjna. Jeśli cenę masz wyższą - twoja
oferta musi być lepsza jakościowo. Myśl o obniżce. Mniejszy zysk
jednostkowy, większy obrót - to jest droga do sukcesu
• dystrybucja - na niej potknęła się niejedna firma z dobrym
produktem. Niewłaściwy hurtownik, słabi akwizytorzy, niewłaściwa
promocja, źle usytuowany sklep -może doprowadzić do plajty.
Zarówno przy sprowadzaniu surowców do produkcji, jak i przy rozprowadzaniu własnego towaru policz, co ci się bardziej opłaca.
Osobiste wyjazdy po towar do producenta oraz bezpośrednia dystrybucja swoich wyrobów w sieci handlowej zapewniają elastyczność i szybkie dostosowywanie do zmieniających się warunków na rynku. Pochłaniają jednak twój cenny czas. A może akwizytorzy?
Dostajesz wtedy wszystko nieco drożej i nie zawsze to, co chcesz, ale zawsze z dostawą do domu. Rozważ też możliwość porozumienia się z innymi. Rotacyjne wyjazdy poszczególnych producentów pozwolą oszczędzić czas, transport i prowizje akwizytorów.
Pamiętaj
Jako dostawcę blokuje cię finansowo tzw płatność po sprzedaży. Z
kolei jako odbiorca zainteresowany jesteś „płatnością
odroczoną”.
Musisz przewidzieć wszelkie ograniczenia i utrudnienia, z jakimi
możesz się spotkać. Czy wiesz, co zrobić w razie podwyżki cen
energii, jeśli twoja produkcja dużo jej wymaga? A w handlu: co
zrobić, gdy zostaniesz z dużą ilością niesprzedanego towaru? Nie
uzależniaj się od jednego odbiorcy czy dostawcy. Jego plajta może
być twoją klęską. Nie lekceważ szansy, jaką daje internet. Być może
dzięki niemu znajdziesz odbiorcę szybciej niż myślisz, a towar
sprzedasz korzystniej, niż sądziłeś.
Promocja, reklama - to nie są synonimy. Promocja to pojęcie
szersze. Chodzi o utrzymanie w umyśle potencjalnego klienta
pozytywnego obrazu firmy . Jeśli prowadzisz niewielką firmę i twoje
fundusze są małe, tym bardziej przemyśl swoją kampanię reklamową. W
zależności od klientów, do których chcesz dotrzeć:
• ogłaszaj się w najpoczytniejszych gazetach lub pismach
tematycznych (wędkarskie, informatyczne), które często pozwalają
dotrzeć taniej do wybranej grupy klientów
• jedno ogłoszenie nie załatwia sprawy
• dobra lokalna rozgłośnia może zapewnić ci większe powodzenie niż
prasa
• telewizja jest kosztowna, ale skuteczna, o ile twoja firma ma
zasięg ogólnopolski
• podkreślaj korzyści twojej oferty: tańsze, ewentualnie lepsze,
inne
• ułatw klientowi zakup - podaj dokładnie, gdzie może kupić twój
towar
• używaj ilustracji, symboli graficznych w twoich reklamach
• reklamuj dobry produkt lub usługę - klienci nie kupią byle
czego
• właściwie wyeksponuj twój towar w miejscu sprzedaży.
5. Profil organizacyjny:
• współwłaściciele i ich udziały (o ile są)
• lokalizacja i własność obiektu
• schemat organizacyjny firmy
• personel kierowniczy - kwalifikacje i doświadczenie
• zatrudnienie obecne i w czasie rozwoju
• usługi zlecone innym - księgowym, bankom, agencjom
reklamowym.
Jednym z ważniejszych walorów firmy jest lokalizacja. Położenie zakładu przesądza częstokroć o powodzeniu całego przedsięwzięcia.
Pomyśl:
• w jaki sposób lokalizacja wpływa na działalność firmy?
• w jaki sposób wygląd siedziby wpływa na działalność firmy?
• czy należy zmienić lokalizację?
• czy ruch uliczny jest wystarczający dla osiągnięcia założonych
celów?
• czy sklepy i firmy znajdujące się w sąsiedztwie przyczyniają się
do przyciągnięcia klientów?
• czy opłaty są wysokie czy niskie?
• czy jest parking i czy jest odpowiedni?
• czy lokalizacja jest dobra ze względu na konkurencję?
Własność lokalu - najlepszy jest własny, ale nie zawsze jest to możliwe. Zmorą handlowców w centrach miast są gigantyczne czynsze, niewspółmierne do późniejszych dochodów. Jeśli masz lokal, własny czy też wydzierżawiony, pamiętaj, że musisz go wykorzystać. Gdy nie stać cię obecnie, aby go zajmować w całości - część podnajmij. Zwróci to częściowo koszty, a sąsiedztwo innego sklepu lub zakładu usługowego może przyciągnąć potencjalnych klientów.
Zatrudnienie - jeśli będziesz zatrudniać pracowników, dąż do zdobycia zdyscyplinowanej i lojalnej załogi, wybieraj najlepszych do oferowanej przez ciebie pracy. Nawet jeśli potrzebujesz tylko jednego pracownika.
6. Profil techniczny
• opisz sposób produkcji, nowoczesne narzędzia, wyposażenie,
wystrój biura lub sklepu
• porównaj z przedsiębiorstwami konkurencji
• przedstaw plany rozwojowe.
Wyposażenie firmy zależy od twoich zasobów, tego co i gdzie robisz. Jeżeli sklep znajduje się pomiędzy dwoma świetnie wyglądającymi butikami, to musisz zainwestować w dobrą wystawę, bo nikt do twojego szaroburego biznesu nie wejdzie. Jeżeli rozpoczynasz produkcję, to złóż parę wizyt u konkurencji, zatrudnij tzw. złotą rączkę. Pomyśl o ludziach sukcesu, którzy mieszali swoje, dziś bardzo znane kremy i inne kosmetyki w pralce typu Frania.
Wielu producentów urządzeń dla drobnych wytwórców konstruuje i wycenia swoje maszyny tak, by ich cena nie przekroczyła 3 500 zł.
7. Plan finansowy - obok marketingu to drugi
punkt, który przesądza o wartości twojego biznesplanu.
Określa on:
• zasoby finansowe twojej firmy
• ilość i rodzaje zapotrzebowania finansowego
• strukturę nakładów - inwestycje obrotowe, długo- i
krótkoterminowe
• terminy niezbędnego zasilania gotówkowego
• potrzebne gwarancje kredytowe
• bilans firmy, przewidywane zyski i planowany przepływ pieniędzy
(w tym koszty wstępne, koszty funkcjonowania i rentowności)
• plan spłaty kredytów
• dochody i podatki za ostatni rok (w zależności od żądań
banku)
• perspektywiczny plan zasilania finansowego firmy - na 3 do 5
lat
• bilans własny - czyli aktywa i pasywa.
Pamiętaj
Zakupy wyposażenia technicznego do 3 500 zł amortyzujesz
jednorazowo, wpisując w koszty w miesiącu użytkowania. Powyżej tej
kwoty - to inwestycja. Rozpisujesz ją na lata, księgując w koszty
firmy w ramach amortyzacji.
Jeśli słowo „biznesplan” nadal wywołuje u ciebie panikę,
przeczytaj bardzo prosty biznesplan pewnej bezrobotnej kobiety.
Pochodzi on sprzed trzech lat, więc
ceny się zmieniły, ale po przeczytaniu zastanów się, czy jest
rzeczowy i przekonywujący.
BILANS WŁASNY na
dzień............
AKTYWA
-
gotówka
- konto bankowe
złotówkowe
- konto dewizowe (w
przeliczeniu)
- posiadane
akcje
- posiadane
obligacje
- ściągalne należności
(dłużnicy)
-
samochód
- samoloty, żaglówki,
inne
-
nieruchomości
-
inne
Razem
PASYWA
- niespłacone
kredyty
- wierzyciele
pozabankowi
- koszty stałe utrzymania
(czynsze, ubezpieczenia, podatek od
posiadania)
- koszty zmienne utrzymania - średnie
(życie, opłaty
energetyczne)
- należności umowne (np.
alimenty)
-
podatki
-
inne
Razem
aktywa - pasywa = aktualna wiarygodność finansowa
Maria Nowak,
ul. Jasna 5,
26-200 Końskie
Opis do wniosku o przyznanie
kredytu
na podjęcie działalności gospodarczej
BIZNESPLAN
1. Część wstępna opisowa
W chwili obecnej nie mam stałego źródła utrzymania. Rodzina moja
składa się z trzech osób tzn. mnie, męża Stanisława i córki Basi w
wieku 3 lat. Utrzymujemy się z zasiłku dla bezrobotnych (mojego
męża) oraz pomocy rodziców. Stan taki ani mnie nie zadowala, ani
nie rokuje nadziei na przyszłość. Wspólnie z mężem oraz rodziną
postanowiliśmy rozwiązać nasz problem w następujący sposób:
• w tym roku możliwie jak najszybciej chcemy otworzyć sklep branży
przemysłowej z artykułami dziecięcymi
• za około 2 lata (po spłaceniu większej części długów) planujemy
otworzyć warsztat mechaniki pojazdowej dla męża (z wykształcenia
jest mechanikiem pojazdów samochodowych, pracował w tym
zawodzie).
Jedyną przeszkodą w realizacji powyższych planów jest brak środków
finansowych w odpowiedniej wysokości. Otwarcie sklepu postawiliśmy
na pierwszym miejscu z następujących powodów:
• przedsięwzięcie to wymaga mniejszych nakładów finansowych
• trudniej jest znaleźć na terenie miasta pracę dla kobiety niż dla
mężczyzny
• mam trochę doświadczenia w tej branży, ponieważ moi rodzice od
1989 r. mają własną działalność handlową, a ja im często pomagałam
oraz mogę od nich uzyskać pomoc pod wieloma względami (szczegóły w
dalszej części).
2. Szczegółowe warunki uruchomienia działalności handlowej
2.1. Rejestracja działalności
Rejestracja w Urzędzie Miasta Gminy w Końskich, uzyskanie Regonu,
zakup ksiąg, ewidencji i materiałów biurowych - koszt ok. 130
zł.
2.2. Lokal
Mam spisaną przedwstępną umowę na dzierżawę lokalu handlowego w
centrum miasta Końskie, tj. przy ul. Warszawskiej 100. Czynsz (wg
oświadczenia właściciela po spisaniu umowy) będzie wynosił 330
zł/miesiąc.
2.3. Przystosowanie lokalu i jego wyposażenie
• w powyższym lokalu trzeba wykonać następujące prace
adaptacyjne:
- zakup 2 zamków - montaż we własnym zakresie - 60 zł
- szyld - zakup - 200 zł
- malowanie - zakup farb (wykonanie we własnym zakresie) - 200
zł
- malowanie wewnątrz oraz ściany zewnętrznej, okna i drzwi, montaż
wyposażenia (wykonanie we własnym zakresie) - wymaga zakupienia
różnych drobnych elementów takich, jak gwoździe, listwy itp. - 100
zł
- wyposażenie - 2 lady sklepowe (już mam) wartość ok. 700 zł
- regał szklany - 450 zł
- 5 regałów drewnianych - 1300 zł
- wieszaki i inne drobne akcesoria (już mam) wartość ok. 300
zł
- regały zakupię w firmie Handlowej „AGA” w Kielcach przy ul.
Wspólnej, transport regałów nieodpłatnie przez członka rodziny.
• zabezpieczenie lokalu w wodę, energię elektryczną i odprowadzanie ścieków wygląda następująco:
W moim przyszłym sklepie są drzwi prowadzące na zaplecze sklepu rodziców. Według oświadczenia rodziców, będę mogła korzystać z części tego zaplecza. Obecnie w moim sklepie jest zamontowana umywalka i dopływ zimnej wody (także na zapleczu sklepu rodziców). W celu zwiększenia powierzchni sklepowej zlikwiduję umywalkę w sklepie i po dokonaniu odpowiednich przeróbek będę miała wspólną umywalkę ze sklepem rodziców. Również na zapleczu zamontujemy WC oraz przepływowy ogrzewacz wody. Przewidywany koszt wykonania wyniesie około 500 zł, z czego ja poniosę połowę kosztów, czyli 250 zł. Powyższe prace nieodpłatnie wykona mój mąż z kolegą. Za wodę i odprowadzenie ścieków nie będę płacić - płaci właściciel lokalu (opłata w czynszu). W sklepie jest oddzielny licznik energii elektrycznej - należy tylko zawrzeć umowę z Rejonem Energetycznym w Końskich na dostarczenie energii elektrycznej. Ogrzewanie sklepu będzie elektryczne - grzejnik już mam - wartość 400 zł. Sprzątanie ulicy przed sklepem i wywóz śmieci rozwiążę w następujący sposób - zawrę umowę z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej na wykonanie tych czynności. Przewidywana opłata miesięczna 25 zł.
2.4. Zabezpieczenie lokalu przed kradzieżą
W lokalu będzie wykonany alarm (we własnym zakresie) - koszt ok.
100 zł.
12.5. Zakup towarów handlowych
Odzież i bielizna dziecięca, pieluchy z tetry i jednorazowe,
kosmetyki dla dzieci, drobne zabawki dla niemowląt itp. - 14 000 zł
(transport nieodpłatnie przez członka rodziny).
3. Szczegółowe warunki prowadzenia działalności handlowej
3.1. Prowadzenie spraw biurowo-rozliczeniowych
• wszelkie rozliczenia i prowadzenie finansów będę wykonywała przy
pomocy i kontroli ojca, aż do usamodzielnienia się. Ojciec przez 10
lat prowadzi te sprawy w swojej firmie i jak do tej pory nie było z
tym żadnych kłopotów. Dodatkowym zabezpieczeniem, które mam, jest
również to, że mama z wykształcenia jest ekonomistką z wieloletnim
stażem w tej dziedzinie i też potrafi prowadzić takie
rozliczenia
• mam dostęp do telefonu w domu oraz telefon komórkowy
• znam podstawowe zasady obsługi komputera (czasami pomagałam ojcu
- pisałam rachunki, robiłam kody, ceny itp.), znam program
magazynowy „Subiekt 4”, na którym pracuje ojciec. Mam komputer z
odpowiednim oprogramowaniem. Również mój mąż zna podstawowe zasady
obsługi komputera i może mi w tym pomagać.
3.2. Zakup towarów
• mam niezbędne rozeznanie co do miejsc i możliwości zakupu towarów
handlowych, a mianowicie: niezbędne adresy producentów i importerów
oraz katalogi firm, wiele razy jeździłam z rodzicami po towar. W
kilku miejscach wspólnie z ojcem przeprowadziłam rozmowy co do
możliwości zakupów. Po okresie próbnym będę dostawać towar na
terminy płatności. Z uwagi na to, że rodzice prowadzą hurtownię,
przynajmniej część towarów będę kupować w takich cenach, jak do
hurtowni - również o tym rozmowy przeprowadziłam. Dużą część
towarów będę nabywać w Łodzi, trochę w Warszawie i Kielcach oraz
małe ilości w Tuszynie
• transport - mam prawo jazdy (mąż również), po towar będę jeździć,
przynajmniej w początkowym okresie, z ojcem. Część towarów będzie
dostarczał mi ojciec. Mama pomoże w wyborze towaru, gdyż, prowadząc
sklep, zna gusty i upodobania klientów. Pomagałam rodzicom w
sprzedaży na bazarach, w sklepie i hurtowni. Pracowałam również
jako sprzedawca. Stale mam do dyspozycji swój samochód (polonez)
oraz rodziców (polonez truck). Będę ponosić tylko koszty paliwa
(pozostałe koszty to obiecana pomoc rodziców). Naprawy samochodu
będzie dokonywał mój mąż, który jest mechanikiem pojazdów
samochodowych, oraz ojciec, który również ma odpowiednie
wykształcenie i staż pracy w transporcie samochodowym.
3.3. Sprzedaż towarów
• sprzedaż towarów odbywać się będzie w sklepie codziennie w godz.
9.00-17.00, a w soboty 9.00-14.00
• sklep czynny będzie we wszystkie dni robocze, urlopów w ciągu
najbliższych trzech lat nie planuję. W dni, w które będę wyjeżdżać
po towar (2 razy w miesiącu), w sklepie zastąpi mnie ktoś z
rodziny, np. mąż, teściowa lub siostra
• mam półroczny staż pracy jako sprzedawca oraz wiele razy
pomagałam rodzicom przy sprzedaży w sklepie, jak również i w
hurtowni
•znam podstawowe zasady obsługi i podejścia do klienta. W tym
zakresie uzyskam niezbędne wiadomości od mamy, która będzie mnie
kontrolować i udzielać wskazówek.
3.4. Dzienny rozkład zajęć będzie wyglądał następująco:
• godz. 8.00-9.00 - przygotowanie sklepu do sprzedaży, ewentualny
zakup brakujących towarów w hurtowniach w Końskich
• godz. 9.00-17.00 - sprzedaż w sklepie
• godz. 20.00-21.00 - dzienne rozliczenie sprzedaży, prowadzenie
ksiąg i ewidencji, przygotowanie drobnych pieniędzy (na wydawanie)
na następny dzień.
3.5. Tygodniowy rozkład zajęć będzie wyglądał następująco:
• zakup towarów handlowych (2 razy w miesiącu wyjazd samodzielny i
2 razy odbiór od rodziców przywiezionych dla mnie towarów).
Przyjęcie towaru będzie dokonywane w dniu przywozu po godzinach
otwarcia sklepu, tj. po godz. 17.00
• tygodniowe i miesięczne rozliczenia, prowadzenie prac
administracyjno-biurowych - 2 godz. w niedziele.
3.6. Prace remontowo-adaptacyjne wynikłe w trakcie działalności:
wszelkie remonty, naprawy itp. będą wykonywali mój mąż i
ojciec.
4. Rozliczenie finansowe działalności handlowej
4.1. Założenia wstępne i koszty (z dokładnością do 1
zł)
W tym punkcie pod pojęciem koszty należy rozumieć wszystkie
wydatki, jakie będę ponosić w ciągu miesiąca:
• podatek (ryczałt) od przychodów wynosi 3 proc.
• za średnią marżę liczoną od ceny brutto przyjmuję 35 proc.
• przewidywany obrót miesięczny od 6000 do 8000 zł - przyjmuję 7000
zł
• średnia marża w złotych wyniesie 7000 x 35 proc. = 2450 zł
Koszty:
• podatek wyniesie 70 x 3= 210 zł/miesiąc
• ZUS - składka 880 zł/miesiąc
• czynsz 330 zł/miesiąc
• transport (paliwo) ok. 124 zł/miesiąc - potrzebne jest 40 litrów
paliwa w cenie 3,10 zł
• energia elektryczna (średnio rocznie, w tym ogrzewanie) 80
zł/miesiąc
• opakowania, materiały biurowe i inne drobne 22 zł/miesiąc
• sprzątanie 25 zł/miesiąc
• rata kredytu 229 zł/miesiąc (kredyt w wysokości 11 000 zł na 48
rat)
• odsetki kredytowe w pierwszym roku spłacania (średnia miesięczna
z całego roku po skończeniu karencji spłat):
odsetki w pierwszym miesiącu wyniosą: 11 000 x 7,5 proc. /12 = 69
zł
odsetki za 12 m-cy spłaty (12 rat) wyniosą:
opłacony kapitał przez 11 rat wynosi 11 x 229,2 = 2 521,2 zł
pozostaje do spłacenia 11 000 - 2 521,2 = 8 478,8 zł
odsetki za 12. miesiąc wyniosą: 8 478,8 x 7,5 proc. /12 = 53
zł
średnioroczne odsetki wynoszą więc (69 + 53) /2 = 61 zł
przyjmuję średnioroczne odsetki na 61 zł / m-c
Razem koszty..................................... 1 961 zł/m-c
4.2. Miesięczny zarobek „na czysto” w pierwszym roku działalności wyniesie 2 450 - 1 961 = ok. 489 zł
4.3. Uzasadnienia i wnioski:
Do obliczeń przyjęłam podatek zryczałtowany od przychodów, a w
rzeczywistości będę płacić podatek dochodowy na zasadach ogólnych,
który jest mniejszy od podatku zryczałtowanego (tak postąpiłam, by
mieć ewentualną rezerwę na nieprzewidziane wydatki). Wielkość
obrotu przyjęłam po podpowiedzi osób prowadzących podobne sklepy -
jest on możliwy do osiągnięcia nawet w pierwszym roku działalności
z uwagi na położenie sklepu w centrum miasta. Wielkość marży
również przyjęłam na podstawie danych od rodziców -część towarów
będzie kupowana w cenach jak do hurtowni, a więc będę uzyskiwać
podwójną marżę na te towary. W następnych latach działalności mój
dochód zwiększy się z uwagi na:
• wzrost sprzedaży
• systematyczne zmniejszanie się wielkości odsetek od kredytu.
Moje wydatki na utrzymanie rodziny, tj. mnie, męża i dziecka
przedstawiają się następująco:
• mieszkanie - czynszu nie płacę, ponieważ rodzice moi i męża
wykonali remont kapitalny mieszkania (założono centralne
ogrzewanie, przeprowadzono remont instalacji wodnej i elektrycznej
oraz inne drobne remonty)
• światło i gaz - średnio na miesiąc, licząc w skali roku, opłata
wynosi ok. 60 zł
• opał (węgiel) - 2 tony na rok, co daje średnio na miesiąc 50
zł
• przedszkole córki - ok. 70 zł na miesiąc.
Innych stałych opłat nie mam. Nie mamy, ja ani mąż, zadłużenia w
bankach ani u ludzi. Obiady jadamy u moich rodziców. W domu
przyrządzamy tylko śniadania i kolacje. Mam niezbędne wyposażenie
mieszkania:
• meble kuchenne i pokojowe
• lodówkę, pralkę automatyczną i kuchenkę gazową
• telewizor i magnetowid.
W najbliższych 3 latach nie przewiduję zakupu dodatkowego wyposażenia mieszkania. Jak wynika z powyższego zestawienia, moje miesięczne wydatki na utrzymanie rodziny nie są zbyt wysokie. W sytuacjach „kryzysowych” mogę liczyć na pomoc rodziców.
4.4. Nakłady na uruchomienie działalności wyglądają
następująco:
a) poniesione
• lady
sklepowe........................................................................................700
zł
• wieszaki i inne drobne
wyposażenie..................................................300
zł
• grzejnik
elektryczny.............................................................................400
zł
Razem
...................................................................................................1
400 zł
b) przewidywane
• rejestracja i materiały
biurowe...........................................................130
zł
• zamki i
malowanie................................................................................260
zł
• szyld i inne drobne
elementy..............................................................300
zł
• regały (1 szklany i 5
drewnianych).................................................1 750
zł
• remont instalacji
wodnej.....................................................................250
zł
• transport
towarów................................................................................300
zł
• inne nieujęte (alarm
itp.).................................................................1
100 zł
• zakup towarów
handlowych.........................................................14
000 zł
Razem..................................................................................................18
090 zł
mam gotówkę - 7 090 zł
potrzebny kredyt = 18 090 - 7 090 = 11 000 zł
c) całkowity nakład na uruchomienie sklepu wynosi 19 490 zł, z
czego
środki własne - 8 490 zł.
Uwierz, biznesplan nie musi być bardzo skomplikowany i zawierać obcojęzycznej terminologii. Oczywiście twój plan finansowy nie musi być tak szczegółowy jak ten powyżej. Przecież nie każdy będzie chciał prowadzić działalność handlową, no i oczywiście nie każdy ma krewnych doświadczonych w prowadzeniu tego typu interesu. Najważniejszy jest pomysł, a nie szczegółowy wykaz wydatków i ewentualnych dochodów. Niemniej jednak, by pokazać, że nie taki diabeł straszny jak go malują, przedstawiam ci taki plan.
Niestety, często urzędnicy wymagają od pomysłodawcy biznesplanu z przykładami, uzależniając od tego przyznanie pożyczki lub dotacji. Nie przywiązuj się do niego. Najważniejsze jest jednak wiedzieć, co chcesz robić, i mieć pomysł na realizację twoich zamierzeń.
Zdecydowałeś się na własny biznes? Gratuluję.
Przed tobą trochę nieuniknionych wizyt w urzędach (w niektórych miastach można ich uniknąć, korzystając ze specjalnych punktów rejestracji działalności gospodarczej - ale są to dopiero jaskółki zmian) i będziesz musiał wydać trochę pieniędzy.
Spis treści
I Co to jest działalność gospodarcza?
II Czy warto zostać przedsiębiorcą?
III Z kim możesz się skonsultować?
VI Dotacje dla niepełnosprawnych
VII Twój pomysł na działalność
VIII Jak założyć własną firmę - krok po kroku
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz