Rozliczanie się przez neta
Z dniem 1 stycznia 2008 r. ruszył system e-Deklaracje, który daje możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną każdemu podatnikowi i płatnikowi.
Dotychczas z tej możliwości mogli skorzystać tzw „duzi podatnicy”, czyli podmioty, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro, oraz rozliczające się w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych.
Od stycznia 2008 r. taką możliwość ma każdy. Warunkami skorzystania z tej formy rozliczeń jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego, oraz zgłoszenie do urzędu skarbowego zamiaru składania deklaracji w tej formie.
System e-Deklaracje wpisany jest w plan informatyzacji Państwa, którego priorytetem jest rozwój systemów teleinformatycznych w takim zakresie, aby przekształcić Polskę w państwo nowoczesne i przyjazne dla obywateli i podmiotów gospodarczych.
Obywatel chcący kontaktować się ten sposób z administracją publiczną musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny, który jest niezbędny aby w bezpieczny i pewny sposób przesłać deklarację/dokument do urzędu skarbowego. Zastosowanie go uniemożliwia podmianę całości lub części dokumentu i daje pewność tożsamości nadawcy.
Z portalu www.e-deklaracje.gov.pl (zakładka „Formularze”) można pobrać formularz zawiadomienia ZAW-E1, w którym zgłaszamy zamiar składania deklaracji drogą elektroniczną.
W tym zawiadomieniu wskazujemy też osobę upoważnioną do składania deklaracji w naszym imieniu. Możemy oczywiście sami wysyłać deklaracje drogą elektroniczną – wówczas wpisujemy siebie jako osobę upoważnioną. Ważnym jest aby pamiętać, że formularz ten trzeba dostarczyć do urzędu skarbowego w formie papierowej.
Następnie podatnik lub osoba upoważniona do składania deklaracji w jego imieniu, składa, już drogą elektroniczną poprzez portal www.e-deklaracje.gov.pl, zgłoszenie ZAW-E2, w którym potwierdza wolę składania deklaracji w formie elektronicznej. Ponieważ zgłoszenie to jest elektroniczne, aby je przesłać musimy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny.
Weryfikacji poprawności zawiadomienia i zgłoszenia dokonuje naczelnik urzędu skarbowego, poprzez wydanie zaświadczenia ZAS-E, w którym to potwierdza możliwość składania przez podatnika dokumentów elektronicznych.
Zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa (art. 3 c § 3) ma na to miesiąc. Od momentu wystawienia zaświadczenia ZAS-E podatnik ma już możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną.
W chwili obecnej nie wszystkie deklaracje można składać drogą elektroniczną. Ustawa Ordynacja podatkowa podkreśla, że należy mieć na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktu z organami podatkowymi i częstotliwość składania deklaracji.
Tak więc rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2007 r. stanowi, że z dniem 1 stycznia 2008 r. złożyć będzie można 32 rodzajów deklaracji, m.in. VAT-7, VAT-UE, CIT-8.
Z dniem 1 kwietnia 2008 r. katalog ten zostanie rozszerzony o kolejne 12 deklaracji, m.in. deklaracje składane przy rocznym rozliczeniu podatku dochodowego: PIT-37, PIT-36, PIT-38, PIT-36l, PIT/O, PIT/D.
Następnym etapem jest 1 lipca 2008 r., kiedy będzie można złożyć dodatkowe 17 deklaracji, m.in. PIT-11, oraz 1 stycznia 2009 r. – kolejne 20 deklaracji, m.in. PIT-40, PIT-28. W sumie w ciągu roku liczba ta rozszerzy się do 81 deklaracji.
Na portalu znajdą się interaktywne formularze podatkowe wraz z instrukcją, które po wypełnieniu i opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym będzie można przesłać do systemu.
W celu poprawnej obsługi formularzy interaktywnych zalecane jest korzystanie z najnowszej wersji programu Acrobat Reader, którą można pobrać klikając na zakładkę portalu „Do pobrania”.
Poza tym na portalu znajdą się także aktualności dotyczące systemu e-Deklaracje, wykaz najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami na nie, i numery telefonów, pod którymi można uzyskać pomoc w sprawie procedur składania deklaracji, problemów technicznych przy obsłudze systemu, a także pomoc w sprawie podpisu elektronicznego.
Więcej informacji:
1. na portalu: www.e-deklaracje.gov.pl
2. Ministerstwo Finansów
00-916 Warszawa, ul. Świętokrzyska 12
tel. 022 694 55 55
3. Infolinia systemu e-Deklaracje Krajowa
Informacja Podatkowa
(pomoc w sprawie procedur składania deklaracji)
tel. 0 801 055 055
tel. 022 330 03 30
Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 18:00
4. Pomoc Techniczna systemu e-Deklaracje
(pomoc w sprawie problemów technicznych przy obsłudze
systemu)
tel. 022 694 49 74
e-mail: info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl
Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00
5. Pomoc w sprawie podpisu elektronicznego
CERTUM - Powszechne Centrum Certyfikacji: 0801 540 340
www.certum.pl
KIR Ośrodek Zarządzania Kluczami: 022 546 02 07
www.kir.com.pl
Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej 022 530 27
56
www.sigillum.pl
Oprac.: Bartosz Remin
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Spotkanie z redakcją i pisarką o 17.00 w Międzypokoleniowej
- X Ogólnopolskie Zawody Pływackie
- „Sprawdź, czy jesteś HER2-low” w Gdańsku – bezpłatne konsultacje z onkologiem dla pacjentek z rakiem piersi
- Wrocław: bezpłatne szkolenia w ramach projektu „Artysta bez granic”
- Polki z awansem do ćwierćfinału MŚ! Bezapelacyjne zwycięstwo z Brazylią
Dodaj komentarz