Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dostępność. Kierunek Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

31.12.2018
Autor: opracowanie: Róża Matuszewska
Źródło: Integracja 6/2018
konduktor pomaga rozłożyć rampę przy wyjeździe kobiety na wózku z pociągu

W 100 proc. dostępny tabor, wyposażony w windy dla wózków (nie rampy), jednolicie oznakowany informacjami w alfabecie Braille’a, a także pętle indukcyjne we wszystkich kasach biletowych i w pociągach – to tylko kilka rozwiązań w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), która stała się niekwestionowanym liderem przewoźników regionalnych, jeśli chodzi o dostosowanie usług do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Mówiono o tym na odbywającej się w październiku 2018 r. VII Konferencji „Koleje regionalne i aglomeracyjne – doświadczenia i perspektywy”.

Z danych zaprezentowanych przez przedstawicieli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wynika, że pociągami Spółki codziennie jeździ około 1000 pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej, a liczba ta stale wzrasta.

- Jesteśmy dumni z tej statystyki, bo oznacza to, że udało się stworzyć system, w którym osoby niepełnosprawne i o ograniczonej możliwości poruszania się mają na równi z innymi pełen dostęp do usług transportowych – powiedział Andrzej Wasilewski, Członek Zarządu ŁKA.

Nowatorskie działania

Pasażerowie ŁKA mogą liczyć na szereg udogodnień, których często nie można znaleźć w pociągach przewoźników regionalnych. Jedną z nich jest możliwość zgłoszenia podroży 24 godziny przed odjazdem, a nie jak u innych przewoźników – 48 godzin wcześniej.

- Tym, co również wyróżnia ŁKA jest fakt, że reagując na potrzeby rynku, uczyniliśmy zgłaszanie podróży w zasadzie dodatkową usługą. Naszym standardem jest dostępność bezpłatnej pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu na żądanie do pociągu. W sytuacji, w której zdecydowana większość stacji i przystanków jest dostępna, zapewnia to pełną równość w dostępie do transportu publicznego. Wdrożone innowacyjne rozwiązania, takie jak pętle indukcyjne w pociągach czy dostęp do tłumacza języka migowego wspierają swobodę podróży – powiedział podczas konferencji Andrzej Wasilewski.

Nagrody i wyzwania

Dowodem na skuteczność przyjętej przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną polityki dostępności jest lista wyróżnień, którymi Spółka może się pochwalić. Wśród nich są:

  • Certyfikat „Firma przyjazna Głuchym” – gdyż tłumacz języka migowego online jest dostępny w kasach biletowych, na pokładach pociągów i stronie internetowej, a pętle indukcyjne są we wszystkich kasach biletowych;
  • 1. miejsce w rankingu Urzędu Transportu Kolejowego z 2017 r. za w pełni dostępną stronę internetową;
  • Nagroda w kategorii „Najlepszy z najlepszych” w X edycji Konkursu „Strona Internetowa bez Barier”;
  • Certyfikat „Obiekt bez barier” przyznany przez Fundację Integracja dla Centrum Obsługi Pasażera na dworcu Łódź Fabryczna;
  • Nagroda dla sieci placówek w III edycji konkursu „Lider Dostępności”.

Podczas konferencji reprezentanci Spółki przedstawili też działania realizowane obecnie, a także plany kolejnych działań na rzecz dostępności usług Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednym z nich jest wdrożenie w 2018 r. regularnych szkoleń pracowników obsługi pociągów i pracowników kas biletowych. Ponadto Spółka planuje zastosować szereg rozwiązań wykorzystujących nowe technologie, a wśród nich znajdą się aplikacje asystujące w podroży i systemy nawigujące osoby niewidome. Ambitnym wyzwaniem, które postawiła sobie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jest pokonanie dyskryminacji w dostępie do transportu multimodalnego, czyli takiego, w którym występują co najmniej dwa środki transportu – na przykład pociąg i autobus.


Materiał przygotowany we współpracy z

logo Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 


okładka 6 numeru magazynu Integracja z Ewą Pawłowską prezes IntegracjiArtykuł pochodzi z nr 6/2018 magazynu Integracja.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas