Ochrona praw ubezpieczonych i praw pacjenta
Rozdział publikacji: ABC... dla pacjenta
W zależności od rodzaju i stopnia naruszenia praw można
skorzystać z różnych procedur dochodzenia roszczeń, naprawiania
szkód itd.
Przede wszystkim można próbować załatwić sprawę na miejscu, w
zakładzie opieki zdrowotnej. Jeżeli chodzi np. o złe traktowanie
pacjenta, odmowę udzielenia świadczenia bez podania przyczyny itp.
zdarzenia, być może wystarczy interweniować u bezpośrednich
przełożonych lekarzy czy pielęgniarek, np. u ordynatora oddziału,
dyrektora szpitala albo kierownika przychodni.
W podobnych sytuacjach można interweniować bezpośrednio w oddziale
wojewódzkim NFZ lub u Rzecznika Praw Pacjenta usytuowanego przy
oddziale NFZ. Skargi mogą dotyczyć nieprzestrzegania praw
ubezpieczonych, praw pacjenta, braku dostępności do świadczeń,
odsyłania pacjenta bez udzielenia pomocy, a także niewłaściwego
traktowania podczas załatwiania spraw w NFZ, np. przy potwierdzaniu
skierowań na leczenie uzdrowiskowe czy na zaopatrzenie w przedmioty
ortopedyczne i środki pomocnicze. Rozstrzyganie kwestii należy do
obowiązków NFZ, jak i świadczeniodawców. Pamiętajmy, że np.
powszechnie w umowach pomiędzy świadczeniodawcą a NFZ zamieszcza
się obowiązek prowadzenia rejestracji pacjentów nie tylko
osobiście, ale także z możliwością zgłoszenia przez telefon.
W innych sprawach należących do kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia, np. w sprawie wydania indywidualnej zgody na sfinansowanie terapii, która nie jest dostępna w ramach systemu, a stanowi jedyną drogę wyleczenia w konkretnym przypadku, można wystąpić do dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ, powołując się na art. 109 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z tym przepisem dyrektor oddziału wojewódzkiego NFZ rozpatruje indywidualne sprawy z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego. Do nich zalicza się sprawy dotyczące objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia prawa do świadczeń. Dyrektor oddziału ma obowiązek rozpatrzenia sprawy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty wniesienia, wydaje decyzję wraz z uzasadnieniem. Od tej decyzji przysługuje odwołanie do prezesa NFZ, które należy złożyć w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania. Od decyzji prezesa NFZ natomiast przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Kolejnym krokiem może być złożenie skargi do ministra zdrowia. Minister zdrowia na podstawie art. 162 i następnych Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych sprawuje nadzór, stosując kryterium legalności, rzetelności i celowości nad działalnością:
- NFZ
- świadczeniodawców w zakresie realizacji umów z Funduszem
- podmiotów, którym Fundusz powierzył wykonywanie niektórych czynności
- aptek w zakresie refundacji leków.
Można też wystąpić na zasadach ogólnych ze skargą, pismem,
wnioskiem do Biura Praw Pacjenta przy ministrze zdrowia.
W sytuacji gdy doszło do poważnych naruszeń skutkujących
wystąpieniem szkody na osobie lub wywołaniem rozstroju zdrowia, a
będących wynikiem tzw. błędów lekarskich, należy rozważyć
wystąpienie na podstawie przepisów art. 444-449 Kodeksu cywilnego z
powództwem cywilnym przeciwko lekarzowi lub zakładowi opieki
zdrowotnej.
W razie naruszenia zasad etyki lekarskiej można rozważać również
wystąpienie ze skargą do okręgowej izby lekarskiej, a w skrajnych
przypadkach - złożenie do prokuratury doniesienia o popełnieniu
przestępstwa.
W każdej sprawie dotyczącej przestrzegania praw obywatelskich, w
tym prawa do ochrony zdrowia, o którym mowa w art. 68 Konstytucji
RP oraz prawa do równego traktowania, czego konsekwencją jest zakaz
dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny, o czym stanowi art. 32
Konstytucji R P, właściwy jest Rzecznik Praw Obywatelskich, a w
przypadku dzieci także Rzecznik Praw Dziecka.
Spis treści:
2. Kto ma prawo do świadczeń zdrowotnych?
6. Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
8. Ochrona zdrowia psychicznego
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- W 2025 roku nowe kryteria dochodowe w pomocy społecznej
- Rehabilitacja lecznicza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O czym warto wiedzieć
- Czego szukają pod choinką paralimpijczycy?
- Gorąca zupa, odzież na zmianę – każdego dnia pomoc w „autobusie SOS”
- Bożenna Hołownia: Chcemy ograniczyć sytuacje, gdy ktoś zostaje pozbawiony prawa do samodzielnego podejmowania decyzji
Dodaj komentarz